Provincies trekken minder geld uit om kiezers naar stembus te lokken

Een verkiezingsbord in Den Haag voor de Provinciale Statenverkiezingen Foto: ANP / Bart Maat

De provincies trekken dit jaar minder geld uit voor campagnes om kiezers naar de stembus te lokken. De provincies trekken hier dit jaar circa 1,6 miljoen euro uit; bij de vorige provinciale verkiezingen was dat 1,9 miljoen euro. Vier jaar daarvoor was het budget nog ruim 3,4 miljoen euro.

Dat blijkt uit een rondgang van het ANP. De provinciale statenverkiezingen vinden plaats op 18 maart. Die dag zijn ook de waterschapsverkiezingen.

Flevoland heeft dit jaar het meeste geld beschikbaar: 350.000 euro; Zuid-Holland geeft niets uit. “De provincie doet niet aan opkomstbevordering. Politieke partijen voeren campagne, niet de provincie”, aldus een woordvoerder tegenover ANP. In 2007 gaf Zuid-Holland nog een half miljoen euro uit.

Alleen Drenthe geeft meer uit

Drenthe geeft als enige provincie dit jaar juist meer geld uit voor de opkomstbevorderende campagne. Het budget gaat van 60.000 naar 87.500 euro. Bij de vorige statenverkiezingen ging de promotie vooral via regionale media, dit jaar wil de provincie stemgerechtigden naar de stembus krijgen door “mooie en herkenbare beelden” van de provincie te verspreiden via sociale media.

Bij de provinciale verkiezingen stemt meestal ongeveer de helft van de kiesgerechtigden. De opkomst ligt lager dan bij Tweede Kamerverkiezingen, waarbij zo’n driekwart van de kiesgerechtigden zijn stem uitbrengt.