Muzikant Andrew Bird test grootse akoestiek van canyons in Utah

Screengrab YouTube

Multi-instrumentalist Andrew Bird is gefascineerd door akoestiek. Als kind testte hij naar eigen zeggen al de dynamiek van kamers door te fluiten of viool te spelen. En tegenwoordig, als muzikant op tournee, stemt hij in concertzalen zijn instrumenten af op elementen die de akoestiek beïnvloeden. Onder de noemer Echolocations gaat hij een stap verder. Buiten zoekt hij naar de harmonie tussen zijn instrument en de natuurlijke of stedelijke omgeving. Deel 1: de Coyote Gulch in de canyons van Utah.

Uit de omschrijving van het project, blijkt dat Bird interessante ideeën heeft over geluid. Bijvoorbeeld:

“Welk geluid je ook maakt, het is als een groot ledemaat dat voorbij je vingers strekt en tot in de hoeken van de ruimte tast.”

En verder, omdat het mooier is onvertaald:

There are certain frequencies that resonate while others are lifeless. Sometimes the room refuses to yield and I have to consider playing different songs that will work in that room. It’s a challenge but I enjoy the moments when I must yield to the environment. So I thought it would be interesting to take all this outside where the reflections off the landscape are triggering countless inferences and steering the conversation.

In deel één van zijn muzikale ontdekkingsreis tast Bird, vastgelegd door filmmaker Tyler Manson, de akoestiek af van de canyons in Utah. En ontdekt bijvoorbeeld dat de cis het meeste echoot, “especially when it swoops downward taking on an animal call quality like that of a coyote or bat.” Jammer is alleen dat de geluidskwaliteit van de opnamen niet altijd even goed is.