Meer mode

Vind maar eens een designerjurk in een grote maat.

Zelden hoor je een modemerk klagen over te weinig concurrentie. Maar voor het Italiaanse Marina Rinaldi, dat mode maakt voor vrouwen met grote maten, is gebrek aan competitie een probleem.

Steeds meer vrouwen hebben een zogenaamde plus-size, en er is steeds meer plus-size mode. Toch is Marina Rinaldi, onderdeel van het Italiaanse Max Mara, nog altijd een van de weinige merken die luxe kleding maakt in grote maten. De meeste designermerken gaan maar tot (de Nederlandse) maat 44. Er zijn modehuizen die wel een speciale grotematenlijn hebben, zoals Michael Kors, Tommy Hilfiger en Calvin Klein, maar die treden daar niet mee naar buiten, en lenen dus ook geen kleding uit aan stylisten van tijdschriften. Zoals een Amerikaanse modeconsultant onlangs zei in het Amerikaanse tijdschrift The New Yorker, „modemerken denken dat het slecht is voor hun imago om zich te associëren met dikke lichamen”.

„En dus zijn er weinig andere merken waarmee onze kleren in een modereportage voor vrouwen met grote maten kunnen worden gecombineerd, waardoor we niet vaak in modebladen te zien zijn”, zegt Lynne Webber, de Britse die nu ruim drie jaar de leiding heeft over Marina Rinaldi.

Het label bestaat sinds 1980 en is genoemd naar de overgrootmoeder van de oprichter van Max Mara. Wereldwijd zijn er 300 Marina Rinaldi-winkels, en nog 700 verkooppunten. „Het is een bijzonder bedrijf, omdat het om zoveel meer gaat dan mode”, zegt Webber, die zelf de kleinste maat van het merk draagt, een Nederlandse 42. „Je hebt een klant met heel speciale behoeften.”

Maar ook grotematenmode is op de eerste plaats mode, vindt Webber, en daarom adverteert het merk in ‘gewone’ modebladen als Vogue en presenteert het de collecties niet tijdens speciale grotematenevenementen zoals de Full Figured Fashion Weeks in New York en Los Angeles, maar tijdens de modeweek van Milaan. Al is het dan niet, zoals bij Max Mara, met een show.

Voor de presentatie van de collectie voor voorjaar 2015 werd aan Joana Vasconcelos, een Portugese kunstenares die vaker werkt voor grote modehuizen, gevraagd een werk te maken met stoffen en kledingstukken van Marina Rinaldi. Het abstracte, wulpse, tien meter lange beeld van stof en haakwerk, was een ode aan de vormen van de vollere vrouw. In een andere zaal van het palazzo waar de presentatie plaatsvond, stond een rij poppen opgesteld, gekleed in de bijzonderste stukken uit de voorjaarscollectie: rechte jassen van mooie stoffen in zomerse tinten, wijde pantalons en jurken, maar ook smalle broeken, getailleerde blouses en kokerrokken, allemaal nou eens niet gemaakt van zeer rekbare stoffen. Je zag niet meteen aan de poppen dat ze een grote maat droegen. Als je dichterbij kwam, werd duidelijk waarom: ze waren een kop groter dan de gemiddelde etalagepop.

De prototypes van de collectie worden gemaakt op een maat 46, de grootste maat die in de winkel hangt is 56. Maar met groot alleen ben je er niet, zegt Webber. Alle vrouwen met maat 38 hebben min of meer hetzelfde figuur, dat past in kledingstukken die vooral bestaan uit een voor- en een achterpand. Maar hoe groter de maat, hoe driedimensionaler het lijf – tops van Marina Rinaldi hebben daarom ook vaak een zijpand – en hoe groter de variatie. Sommige vrouwen hebben een dikke buik, anderen weer een volle boezem of mollige schouders. Marina Rinaldi heeft ook veel klanten in Rusland, daar zijn volgens Webber veel lange vrouwen met een stevige bouw, die niet per se voluptueus zijn. „Alleen in jeans hebben we daarom al elf verschillende pasvormen.” Omdat de keuze voor dikke vrouwen over de hele linie nog altijd beperkt is, verkoopt Marina Rinaldi ook ondergoed, panty’s en schoenen met een extra brede leest.

De laatste jaren is er een emancipatiegolf gaande onder vrouwen met een grote maat, aangevoerd door de zogenaamde plus-size bloggers, jonge vrouwen die hun vormen nou eens niet verhullen, maar net zo sexy gekleed gaan als hun veel slankere collega’s. Vaak hebben ze een enorme aanhang. Het is een beweging die Webber uiteraard niet is ontgaan. Tweeënhalf jaar geleden introduceerde Marina Rinaldi curvy dresses: sexy, aansluitende jurkjes met vaak flink wat kant, en er is ook een glamourous red carpet-collectie, waarvan de lange jurken soms flink wat bloot laten zien. Hoewel daarbij enige reserve is ingebouwd: bij de mouwloze jurken van Marina Rinaldi jurken wordt standaard een set losse mouwen geleverd, die eenvoudig aan de jurk vast te maken zijn. Webber: „Blote bovenarmen, daar voelen veel van onze klanten zich niet prettig bij.”