De tien geboden voor de smartphone

De telecomwereld verzamelt zich in Barcelona. De onmisbare smartphone raakt nooit meer uit de mode. Dit zijn de belangrijkste trends.

Alsof het de eerste foto van de achterkant van de maan is. Zo gretig werd het uitgelekte kiekje bekeken van de ‘zijkant van de Samsung Galaxy S6’, dat afgelopen week op het internet rouleerde.

Zo loopt de techwereld zich warm voor het Mobile World Congress, de grootste telecombeurs ter wereld, die deze week in Barcelona wordt gehouden. Daar presenteren fabrikanten als HTC, Samsung Microsoft, LG en Huawei hun niet meer heel zo geheime telefoons. Ze paaien er de telecomproviders die hun toestellen, inclusief abonnement, moeten gaan verkopen.

Zijn we acht jaar na de geboorte van de iPhone nog hongerig naar nieuwe smartphones? Ja, zeggen de cijfers van onderzoeksbureau IDC: in 2014 steeg de verkoop wereldwijd nog met 27 procent tot 1,3 miljard exemplaren. De smartphone blijft dus verreweg de populairste gadget. Mits fabrikanten zich aan deze tien geboden houden.

1. Wie groot wil zijn, is goedkoop

De vraag naar telefoons blijft groeien doordat mensen in landen als China en andere opkomende economieën goedkope toestellen kopen. Ook een smartphone van 200 euro volstaat voor de meeste gebruikers. Samsung zag zijn ruime winstmarge van de mobiele divisie terugvallen, omdat haar prijzen te hoog waren. Topmodel Galaxy S4 vloog twee jaar geleden nog de winkels uit maar de vraag naar de Galaxy S5 viel tegen. De gemiddelde prijs van een Android-toestel daalt onder de 250 dollar, mede dankzij Chinese fabrikanten als Huawei en Xiaomi.

2. Luxe verkoopt beter dan snelheid

Toestellen in het duurste segment (boven de 500 euro) onderscheidden zich doorgaans met snellere chips en betere schermen. Dat is niet meer genoeg. In het topsegment draait het om design: luxere uitstraling. Een gouden randje, een aluminium jasje, een gebogen scherm voor het ‘sieraad dat je altijd bij je draagt’.

3. Ga voor puur Android

Fabrikanten van Android-telefoonfabrikanten deden er eerst alles aan om hun eigen stempel te drukken op Googles besturingssysteem. Dat hoeft niet meer. Android is volwassen geworden en ziet er in de huidige versie 5 een stuk smakelijker uit. Het gevolg: qua software gaan Android-toestellen meer op elkaar lijken. Minder toeters en bellen, minder eigen applicaties van de telefoonmakers. Dat doen ze ook om de kosten te drukken.

4. Als het met hardware niet lukt, bouw dan goede software

Microsoft heeft moeite om met zijn Lumia telefoons marktaandeel te verwerven. In plaats daarvan gebruikt het eigen software en diensten voor iOS en Android om klanten naar de Microsoft-wereld te lokken. Microsofts opslagdienst OneDrive en Skype staan naar verluidt straks op elke Samsung Galaxy S6 – een Android-toestel.

5. Hecht niet aan de derde plaats

Samsung en Apple domineren de telefoonmarkt. De afgelopen jaren claimden onder meer Huawei, LG en Sony de derde plek. Op dit moment is het Xiaomi. De conclusie: nummer drie blijf je nooit lang. HTC is nu tevreden met zijn plek als ‘specialist’, Sony lijkt zich terug te willen trekken uit de productie van smartphones.

6. Doe iets met betalen

Foto’s maken, facebooken, chatten, online video kijken: we doen het allemaal al met de telefoon. Wat is er nieuw? In 2015 draait het om betalen met je mobiel. Zowel Google als Samsung komen met een antwoord op Apple Pay, dat tot nu toe alleen in de VS werkt. De Europese introductie komt eraan. Europese bedrijven die beveiligingstechnologie verkopen, zoals Gemalto en NXP, profiteren mee.

7. Geen tablets maar wearables

Naast smartphones vlogen de laatste jaren ook tablet pc’s de winkel uit. Die hausse is voorbij nu bijna alle westerse huishoudens een tablet in huis hebben en voorlopig niet hoeven te vervangen. Het populairste maatje voor bij de smartphone is nu de wearable: een smartwatch of een fitnessbandje.

8. Ontwerp een betere accu

We zijn onderhand wel een keer uitgekeken op gigaherzen, megapixels en inches in de binnenzak. Voor een doorsnee gebruiker is elke moderne telefoon goed genoeg. Als je écht indruk wilt maken als fabrikant, kom dan met een telefoon waarvan de accu twee of drie dagen mee gaat.

9. Maak een robuust toestel

We willen langer met onze telefoons doen. Baanbrekende innovaties zijn er niet meer, om die reden hoef je niet perse elke twee jaar te upgraden. Bovendien sluiten meer mensen een sim-only abonnement af. Ze kopen zelf een toestel en kiezen liefst een model dat er niet binnen twee jaar de brui aan geeft of goed te repareren is. De duurdere toestellen worden overigens wel vaak met subsidie verkocht.

10. Stuur de winst naar Apple

Het verkoopvolume komt van Android, met 82 procent marktaandeel onbetwist marktleider. Toch gaat 88 procent van de winst met smartphones naar Apple. Terwijl dat bedrijf niet eens op Mobile World Congress te vinden is. Zoals altijd hangt Apple wel boven de markt; op 9 maart, net na het congres, wordt naar verwachting de Apple Watch gepresenteerd.