Willem staat altijd bovenop de rellen

Willem Duivestein (59) doet al 35 jaar verslag van incidenten. Op pad op de dag van Feyenoord-AS Roma.

Hierboven: Willem Duivestein (met snor) met zijn zoon en collega Joey in Rotterdam. Grote foto links:de aanhang van AS Roma loopt, begeleid door de politie, door de Witte de Withstraat naar de fanzone in de Oude Haven.

In de Oude Haven slaat de stemming aan het begin van de avond om. Als een groep fans van AS Roma van de Witte de Withstraat onder politiebewaking naar de fanzone loopt, ontstaat in het horecagebied chaos als de stroom Italianen zich mengt met de journalisten. Joey, een fotograaf uit het team van 112-filmer Willem Duivestein, krijgt twee klappen op zijn achterhoofd van een Romafan die later door de politie wordt opgepakt. Echt geschrokken is hij niet. „Dit ben ik morgen wel weer vergeten.” Willem ontfermt zich over de jongen. Hij is na al die jaren dat hij met zijn neus bovenop rellen en incidenten staat wel wat gewend.

Eerder op de dag is het interview met Willem tien minuten onderweg als de pieper afgaat. Willem krijgt een politiemelding van een mogelijke schietpartij in Noord. Zoon Rémon en collega Joey besluiten om snel even naar de Zaagmolenkade te rijden. Het is de dag waarop rellen rond Feyenoord-AS Roma in de binnenstad worden verwacht, maar er gebeuren ook nog andere incidenten. Dus gaan Remon en Joey er met hun camera’s op af om, hopelijk als eerste, de beste foto’s en filmbeelden te schieten. Dat blijkt gelukt: later op de middag belt De Telegraaf: of ze een foto willen sturen van het incident in Noord. Daar had de politie na een wilde achtervolging van een autodief schoten gelost.

De hele nacht de straat op

Willem Duivestein (59) – stevig postuur met een karakteristieke snor – werkt al zo’n vijfendertig jaar als 112-fotograaf en filmer in de regio. Hij begon als fotograaf bij onder andere het Rotterdams Nieuwsblad, maar stapte na een paar jaar over op het filmen en maakte lokaal naam met incidentenprogramma’s als De Nacht op Stads TV, de voorloper van RTV Rijmond. Met een team deed Willem de hele nacht verslag van incidenten. De Nacht was een soort programma dat nu niet meer bestaat. „Te duur”, zegt Willem, „dat willen omroepen niet meer betalen.” Maar naar het werk van 112-filmer Willem bleef vraag. Hij werkte voor de NOS, RTL, SBS en RTV Rijnmond en voorziet veel van deze omroepen nog steeds van beelden via zijn eigen bedrijfje Video Duivestein & Zoon.

Het werk van Willem en zijn team gaat zeven dagen per week en 24 uur per dag door. Zo lag Willem gisteravond nog maar een uur of twee op bed toen de pieper ging: een incident bij de Botlekbrug, waar een schip tegenaan was gevaren. „Dan stap je in de auto en ga je erheen. Het was mistig op de locatie, een groot bouwterrein. We hebben wat shots kunnen maken en zijn toen weer naar huis gegaan.” Thuis wordt snel het filmpje gemonteerd en op de site van zoon Rémon, mediatv.nl, gezet. „Volgens m’n vrouw lag ik tegen 5.30 uur weer op bed.”

De balen van

Willem stond om 7 uur weer op voor de volgende klus. Krijgt hij door dat onregelmatige werk nooit problemen met zijn vrouw en kinderen? „Nou, ze is nu al bijna 39 jaar bij me, dus het zal wel goed zitten”, grapt Willem. „Maar natuurlijk heeft ze er af en toe wel eens de balen van. Dan ben je gezellig samen weg en hup, dan gaat dat piepertje weer.”

Halverwege de middag stappen we in de bus van Willem om in het centrum van Rotterdam om „te kijken of we spaghetti-eters kunnen vinden”, zegt hij breed grijnzend. Hoewel incidenten zijn werk zijn, hoopt hij niet dat het voorafgaand aan de wedstrijd uit de hand zal lopen. „Ik ben al wat ouder, van mij hoeft dat allemaal niet meer zo.”

Zijn collega Joey denkt daar anders over. „Een beetje actie mag wel”, vindt hij. Op die actie is het deze middag lang wachten. Via de pieper horen we dat de politie café Van Zanten heeft omsingeld, waar een groep Feyenoorders is. Het café ligt niet ver van de Oude Haven, de verzamelplek voor de fans van Roma. Willem drukt het gaspedaal diep in, want snel ter plekke zijn is cruciaal. Maar het café blijkt al zo goed als verlaten: de fouilleeractie door de politie is voorbij en de fans zijn uitgewaaierd. In de Oude Haven heerst intussen een gemoedelijk sfeertje. Tot het einde van de middag zijn daar meer journalisten dan Romafans.

Toen hij met zijn werk begon, mocht de pers volgens Willem veel meer. „Vroeger was de schietpartij nog niet geweest of je stond al in de woning en zag je de kogels nog liggen. Nu word je vanwege zaken als privacy veel meer op afstand gehouden.” De band van Willem met de hulpdiensten is overigens goed. Hij deed zelf ooit de opleiding voor brandman, wat een band schept. Hij komt vaak dezelfde gezichten tegen. Toch hebben sommige veranderingen bij bijvoorbeeld de politie het werk wel minder persoonlijk gemaakt. „We hebben nu de nationale politie en die voorlichters moeten bij haast alles toestemming vragen.”

Een andere verandering: het is lastiger geld verdienen. Dat komt doordat de klassieke 112-filmer als Willem, die met professionele en dure apparatuur werkt, meer concurrentie heeft gekregen. Iedereen kan tegenwoordig immers met zijn smartphone foto’s en filmpjes van incidenten maken. ‘Cowboys’ of ‘kleuters’ noemt Willem hen. Hij en zijn team komen ook moeilijker aan opdrachten doordat er bij de landelijke en regionale omroepen de laatste jaren veel bezuinigd is.

Maar Willem vindt zijn werk nog steeds mooi. „Je gaat ergens op af en je bent vaak na een uurtje weer klaar.” Willem zag al een hoop ellende. Zo was hij eens snel ter plaatse nadat een kindje onder een bus terecht was gekomen. „Dat is twintig of vijfentwintig jaar geleden, maar dat vergeet je niet.” En de agressie is toegenomen. Twee jaar geleden ging hij voor SBS filmen bij de Ibn Ghaldoun-school, waar examenfraude was gepleegd. Willem kreeg toen een vuistslag in z’n gezicht van een boze leerling. „Ik ben daardoor wel voorzichtiger geworden. Misschien dat ik dan soms iets later ben met een shot of iets mis, maar mijn eigen veiligheid staat voorop.”

Naar het stadion

Rémon, de 25-jarige zoon van Willem die het stokje langzaam van z’n vader overneemt, heeft na het incident met Joey contact met twee collega’s bij De Kuip, waar over een kleine drie uur de wedstrijd begint. De fans van Roma worden naar de pendelbussen geleid die naar het stadion gaan. Willem en zijn mannen gaan op weg naar De Kuip om ook daar te fotograferen en te filmen. Hun werkdag is nog lang niet voorbij.