Stromaes platencontract is afgelopen. En nu?

Net nu de populariteit van Stromae op een hoogtepunt is, loopt zijn contract af. Hoe nu verder? Drie redenen waarom hij van platenfirma zou willen veranderen.

Foto Raymond van Olphen / HH

Is dat even goed getimed van Paul Van Haver, artiestennaam Stromae. Op het moment dat de Brusselaar megapopulair is, loopt zijn contract bij zijn platenfirma af. Even een vergelijking met de voetbalwereld. Dit is alsof het contract van een voetballer zou aflopen op het moment dat hij topscoorder is in een kampioensploeg. Hij zou de ploegen voor het uitkiezen hebben.

In de voetbalwereld krijgt de voetballer in zo’n geval loonsverhoging en bonussen aangeboden. De muziekwereld zit echter anders in elkaar. Een muzikant krijgt geen loon, maar verdient geld uit platenverkoop, concerten en auteursrechten. Zijn firma helpt hem bij zijn carrière en het verdienen van geld. De plantenmaatschappij is een soort bank en verkoopt haar knowhow qua distributie en marketing. Zo wordt geld verdiend.

Olivier Nusse, directeur van Stromaes platenfirma Mercury, meldde al dat hij zijn artiest graag wil houden. Mercury maakt deel uit van Universal Music Group, het grootste platenlabel ter wereld. De samenwerking heeft Stromae aan de top gebracht. Wereldwijd gingen er van zijn jongste album Racine carrée 3.430.000 albums over de toonbank. In 2014 was Stromae Frankrijks grootste muzikale exportproduct.

In 2013 heeft Stromaes kledinglijn Mosaert 2.790.243 euro (belastbaar) verdiend. De verwachting is dat dat in 2014 10 miljoen euro zal zijn. Waarom zou Stromae dan naar een andere firma gaan? Drie redenen waarom een artiest van platenfirma zou willen veranderen.

1. De artiest voelt zich niet meer goed bij de platenmaatschappij

Stromae heeft bij Mercury een ‘licentiedeal’. Dat betekent dat hij zijn muziek en clips zelf produceert, en ook betaalt, en die in exclusieve licentie geeft aan de platenfirma. De platenmaatschappij zorgt voor de distributie en de promotie. Al meermaals bleek dat Stromae daarin de teugels goed in handen heeft.

2. De platenfirma heeft te weinig aandacht voor de internationale ambitie

Stromae verkocht 80 procent van zijn platen in Frankrijk en België. Hoe vaak hij ook een wereldster genoemd wordt, dat is hij niet. In Groot-Brittannië heeft hij van Racine carrée 14.000 albums verkocht, in de VS 55.000. Daar heeft Universal niet veel aan verdiend. Met zijn concerten zou het beter gaan, maar ook daar is het de vraag of hij in de investeringsfase dan wel in de incasseringsfase zit.

Wil Stromae doorbreken in het Anglo-Amerikaanse gebied, dan is een gigantische inspanning nodig. We kennen geen enkele Franstalige artiest die daar lange tijd meetelde op de mainstreammarkt. Maar Stromae heeft troeven in handen: een stevig kapitaal, een briljante act en hij speelt een rol in de dancewereld. Kunnen Warner of Sony, de twee andere grote firma’s, hem overtuigen dat ze hem in de VS verder kunnen helpen? Kan hij niet beter kiezen voor een kleinere firma die hem voor 200 procent steunt, zoals Adele dat ook deed?

En wil Paul Van Haver, die al vaker aankondigde dat hij graag wat rust wil, eigenlijk wel jaren van zijn leven besteden om de VS, met zijn vele kilometers en zijn onmogelijke radiosysteem, te veroveren?

3. De concurrent betaalt meer

Warner en Sony mogen dan kleiner zijn dan Universal, ze hebben heus wel kapitaal om Stromae dezelfde condities te bieden en er een dubbele bonus bij te doen voor het tekenen. Zelfs indien Stromae geen grotere ambities heeft dan continentaal Europa liggen ook daar markten waar hij nog mogelijkheden heeft, zoals Scandinavië en Duitsland.

Het is natuurlijk onmogelijk om in de hoofden van de betrokkenen te kijken, maar één ding is duidelijk: Stromae is een team, dat erg goed nadenkt en heel duidelijke ambities heeft. Wat de platenmaatschappijen in hun jacht op Stromae ook zullen beloven, de artistieke integriteit van de zanger zal er niet onder lijden. Wat rest, is de vraag wat hij nog wil bereiken. Wie wil daarin het verst met hem meegaan?