Waarom kreeg ik geen krant op mijn Android- of Windows-tablet? Vragen en antwoorden

Abonnees die nrc.next of NRC Handelsblad lezen via een Android- of Windows-apparaat konden hun krant als gevolg van twee opeenvolgende storingen sinds dinsdag niet meer downloaden. Dat probleem is vrijdagochtend verholpen. Wat was er aan de hand?

1. Wat is er precies gebeurd?
We hebben last gehad van twee storingen.

Dinsdag hebben hackers een aanval gedaan op het bedrijf Twipe Mobile, dat voor NRC de publicatie verzorgt van de digitale edities van nrc.next en NRC Handelsblad in de apps voor Android en Windows. De hackers hebben veel schade aangericht, waardoor herstel van de infrastructuur lang duurde. Pas in de loop van donderdag konden nrc.next en NRC Handelsblad weer via Twipe worden verspreid.

Vrijdagochtend ontstond een nieuwe storing, dit keer bij Microsoft, dat een deel van de infrastructuur van Twipe verzorgt. Daardoor kon nrc.next ook vrijdag gedurende enkele uren niet worden gedownload. Deze tweede storing stond geheel los van de inbraak bij Twipe en is inmiddels verholpen.

Beide storingen troffen alleen digitale editie voor Android en Windows. Lezers die nrc.next of NRC Handelsblad ontvangen op een iPad of iPhone ondervonden geen hinder van de problemen. Die apps worden niet via Twipe bediend.

Niet alleen NRC is getroffen door de problemen bij Twipe. Ook enkele kranten in Frankrijk en België, waaronder De Standaard en de Gazet van Antwerpen, leden onder de storing.

Het is nog onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de hack.

2. Zijn er bij de inbraak persoonlijke gegevens buitgemaakt?
Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat wachtwoorden van onze lezers in handen kunnen zijn van hackers. Uiteraard houden we scherp in de gaten of we toch aanwijzingen voor misbruik vinden. Zodra we signalen krijgen die erop wijzen dat er toch gegevens in handen van onbevoegden kunnen zijn gekomen, zullen wij de klanten die gebruik maken van de Android- of Windows-app hierover informeren.

3. Welk alternatief is er voor de Android- en Windows-apps?
Gebruikers hadden gedurende de storing wel gewoon toegang tot de webversie van de digitale kranten, via digitaleeditie.nrc.nl/.

4. Krijgen abonnees die door deze storing zijn getroffen compensatie?
Abonnees die gebruik maken van de Android- of Windows-app worden gecompenseerd door een verlenging van hun abonnement met het aantal edities dat door de storing is gemist.

5. Waar kan ik terecht als ik meer of andere vragen heb?
U kunt via deze link terecht bij de klantenservice van NRC , wij nemen dan contact met u op.