‘Korte nummers, dat snapt dit publiek’

Het Koninklijk Concertgebouw-orkest speelt in augustus op Lowlands. „Dit evenement spreekt de orkestleden zeer aan.”

Het uit zestig landen samengestelde The World Orchestra gaf in 2013 een concert op Lowlands. foto Bart Heemskerk

Nu ook het Koninklijk Concertgebouworkest gaat spelen op Lowlands, lijkt de nog jonge traditie van symfonische klassieke muziek op popfestivals volledig salonfähig geworden. Het begon in 2011 met het Residentie Orkest dat de Tiende symfonie van Sjostakovitsj uitvoerde – duistere muziek die op zondagochtend na een nacht van stampende elektronica door het poppubliek paradoxaal genoeg als rustgevend werd ervaren. Sindsdien speelden het NJO Symfonieorkest, The World Orchestra en het Radio Filharmonisch Orkest op Lowlands. Ook Steve Reich stond er met Music for twelve musicians, met twaalf jonge musici van het NJO.

„Bloedheet was de tent waar het NJO in 2012 Romeo en Julia van Prokofjev uitvoerde”, zegt Wim Vos, artistiek leider van het Nationaal Jeugdorkest. „Na afloop sprongen de orkestleden massaal in het zwembad. Maar onze musici zijn jong en vinden zo’n optreden heel gaaf. Dat er doorheen werd gepraat maakt hen niet uit. Het zware gebonk is op zondagochtend in aangrenzende tenten nog niet begonnen.” Romeo en Julia bleek volgens hem een geschikt werk. „Vol korte nummers, dat snapt dit festivalpubliek. De ontvangst was zeer positief. Hopelijk worden we weer eens uitgenodigd.”

Directeur Eric van Eerdenburg van Lowlands selecteert de klassieke muziek zelf. De optredens op zondagochtend trekken volgens hem 7.000 tot 10.000 man. „Kleine overwinninkjes”, noemde hij dat eerder in deze krant.

Is extra verzekering nodig voor de gevoelige instrumenten? Algemeen directeur van het Concertgebouworkest Jan Raes is nergens bang voor. „Enkele van onze medewerkers zijn vorig jaar polshoogte gaan nemen. We spelen natuurlijk niet letterlijk in de modder maar gewoon in een tent. Ons optreden tijdens het Prinsengrachtconcert in 2013 was veel spannender, toen stortregende het tot twee minuten voor het concert. Ons orkest is de laatste jaren opvallend verjongd. Dit evenement spreekt de orkestleden zeer aan, er was intern geen enkele hobbel.”

Zijn orkest werd al eerder door Van Eerdenburg gevraagd, maar de zomertournees naar klassieke festivals als Salzburg stonden een engagement in de weg. Raes: „We proberen elk jaar een of twee openluchtevenementen te verzorgen. Nu combineren we het met SAIL Amsterdam.”

Voorwaarde was dat het orkest op Lowlands zelf het repertoire mocht bepalen. Stravinsky’s Le sacre du printemps lijkt met zijn hoekige ritmes en duizelingwekkende klankkleuren zeer geschikt. „Je moet geen middle-of-the-road-stuk meenemen.”

Of het optreden op Lowlands extra bezoekers naar het Concertgebouw trekt, weet Raes niet. Maar qua publiciteit is het effect al goed voelbaar, zegt hij. „We vervolgen komend seizoen onze Sjostakovitsj-cyclus met Andris Nelsons en doen een concertante Lohengrin. Toch krijg ik de meeste vragen nu over Lowlands.”