Hoe House of Cards de televisiewereld verandert

Zelfs hoofdrolspeler Kevin Spacey had zijn twijfels. Een remake van een Brits politiek drama bij Netflix? Alleen op internet? En alles in één keer online? Maar House of Cards kwam er – in 2013. Vandaag gaat seizoen 3 in première.

De officiële trailer:


En, omdat-ie zo goed is nagedaan, deze:

Eind vorig jaar had Netflix 57 miljoen abonnees in vijftig landen – onder wie naar schatting een half miljoen Nederlandse huishoudens. Binnen twee jaar wil Netflix naar tweehonderd landen uitbreiden.

‘Original content’ is essentieel voor groei: series die nergens anders te zien zijn, trekken abonnees. Netflix laat dit jaar 320 uur aan nieuwe series maken (plus films, documentaires, stand-up comedy). Dat is het drievoudige van 2014.

De dure serie Marco Polo – 80 miljoen euro voor één seizoen – werd volgens Netflix goed bekeken, maar kreeg ook slechte recensies. Het echte succes moet (weer) komen van House of Cards en Orange is the New Black, waarvan later dit jaar het derde seizoen beschikbaar komt.

Vier manieren waarop House of Cards de televisiewereld beïnvloedde:

1. House of Cards verandert de industrie

Netflix, ooit postorderbedrijf voor dvd’s, is in korte tijd gedigitaliseerd: van schijfjes naar streaming video. Nu is het een van de grootste gebruikers van internet.

De onlangs overleden mediacriticus David Carr van The New York Times zei:

“Destijds verhuurde Netflix goede films en ‘crappy’ series. Nu is het andersom: slechte films, goede series.”

Volgens Carr wilden de grote studio’s niet langer goede titels ter beschikking stellen aan een concurrent. En daarom is Netflix zelf series gaan maken. Nu ook andere technologiebedrijven zoals Amazon en Yahoo veel geld investeren in ‘original content’ spreekt Hollywood van een nieuwe ‘Golden Age of Television’. Bekende acteurs kiezen vaker dan vroeger voor tv. Daar zijn de budgetten hoger en de verhalen origineler.

2. House of Cards verandert tv-series

Hoe House of Cards wordt verspreid, heeft grote gevolgen voor de inhoud van series. Wie dertien afleveringen van een uur kan maken, heeft tijd om een verhaal te vertellen. En wie weet dat afleveringen niet regelmatig worden onderbroken door reclame, hoeft geen onhandige cliffhangers meer in te bouwen om kijkers vast te houden tijdens de break.

Dana Brunetti, producent van House of Cards, zei vorig jaar:

“Traditionele tv sterft uit. Digitale distributie, daar gaat het allemaal heen. Iedereen gaat op termijn series verspreiden zoals Netflix. Ze moeten altijd en overal beschikbaar zijn, op alle apparaten.”

3. House of Cards verandert ons kijkgedrag

Het neologisme ‘binge-kijken’ – veel afleveringen achter elkaar zien – komt vrijwel geheel op conto van Netflix. Met name hoger opgeleide jongeren kijken anders tv door digitale diensten.

De gemiddelde kijktijd in Nederland is al jaren circa drie uur, maar jongeren kijken korter en ouderen langer. Nadeel van binge-kijken: de gezamenlijke beleving, met elkaar napraten over de tv van gisteren, ontbreekt. Sociale media hebben dat weliswaar overgenomen, maar in afwijkende vorm.

4. House of Cards verandert de concurrentie

Netflix geeft de concurrentie voor regulier tv-drama een gezicht. Met HoC bleek online-tv ook kwaliteit te kunnen bieden: tv-series van de publieke omroep – waar kijkers een week moeten wachten op een aflevering – steken daar nu ineens slecht bij af.