Gucci: van sexy naar nerdy

Bij Gucci gaat onder het bewind van de nieuwe ontwerper alles op de schop, terwijl Prada op tegenvallende resultaten reageert met een beproefde succesformule.

En opeens is alles anders bij Gucci. Nog geen twee maanden nadat Frida Giannini na acht jaar de deur werd gewezen, is er een nieuwe hoofdontwerper, een nieuwe huisstijl en een een nieuwe koers.

Die ontwerper is Alessandro Michele (42), een tot voor kort onbekende accessoires-ontwerper en de rechterhand van Giannini. De grote, tikje poenerige gouden letters waarmee vroeger de merknaam op de glanzende uitnodigingen stond, zijn vervangen door bescheiden zwarte, gedrukt op mat karton. En er moet meer ruimte komen voor creativiteit bij het huis dat bekendstaat om de gelikte, maar niet erg spannende outfits.

Het zijn stappen die niet voor de lol zijn gezet; inkomsten en winst van het grootste merk van modeconglomeraat Kering zijn de laatste tijd teruggelopen, terwijl die van Saint Laurent en Bottega Veneta, kleinere merken uit de groep, stegen.

In januari had Michele al een mannencolllectie laten zien, die hij en zijn team in vijf dagen in elkaar hadden gezet: zeer androgyne outfits, gemaakt van stoffen die door Giannini waren ingekocht. De show van de vrouwencollectie voor najaar 2015, woensdag een van de eerste van de modeweek in Milaan, was zijn echte debuut.

Een echte sensatie werd het niet, daarvoor was zijn stellingname niet radicaal genoeg. Maar sympathiek is Michele's collectie wel, en hij heeft een nonchalante cool. De sexy en glamoureuze vrouw van Giannini heeft plaatsgemaakt voor een zacht, hip, nerdy meisje, compleet met bril en ‘gezondheidsschoenen’ – denk sandalen of sloffen van bont, of met bont gevoerde klompjes. De kleding is nog steeds gemaakt van chique materialen, maar is ingetogener, subtieler, grappiger.

Bontjassen en jurken hangen nonchalant langs het lichaam. In rokken en gebloemde pakken, met vrij lange jasjes en korte mouwen, zijn horizontale vouwen aangebracht, waardoor het lijkt alsof het herontdekte schatten zijn, die jaren in een doos hadden gelegen. Zelfs een transparant hemdje, gedragen in een kuitlange plooirok, heeft bij Michele niets plats.

Ook dat andere grote Italiaanse huis, Prada, kampte met sterk tegenvallende resultaten. Miuccia Prada reageerde daarop door terug te keren naar het soort collectie waarmee ze altijd het meeste succes heeft gehad: mode met retro-invloeden, ironisch gebracht. Basis van de collectie zijn smalle, enkellange, iets uitlopende broekjes van tweed of dikke tricot, voornamelijk in suikerzoete pasteltinten. Die worden gedragen met bijpassende jasjes of tops en, jawel, handschoenen.

De keurigheid, die doet denken aan de stijl van de vroege jaren zestig, krijgt een geestig tegenwicht in de vorm van grote perspex broches, decoraties van bont en grote linten en prettig oncharmante schoenen met een grove sportzool.