Tino Sehgal gaat vrienden werven voor Stedelijk Museum

Kunstenaar Tino Sehgal heeft een actie bedacht om vrienden te werven voor het Stedelijk Museum in Amsterdam. Wie zich vanaf vandaag online aanmeldt, krijgt van hem een woord cadeau. Dat woord wordt mondeling overgebracht.

In totaal stelt Sehgal 365 woorden beschikbaar, die samen een tekst vormen. Aan het eind van het jaar wil het museum samen met hem een bijeenkomst voor de ‘woordeigenaren’ organiseren, zodat duidelijk wordt wat de context is. „Als vriend word je echt onderdeel van Sehgals kunstwerk”, zegt directeur Beatrix Ruf. „Zonder jou bestaat de tekst niet.”

Katrien van de Linde, fondsenwerver van het Stedelijk, is de enige binnen het museum die de volledige tekst van Sehgal heeft ontvangen. Zij zal de woorden mondeling aan de nieuwe vrienden doorgeven, „in persoon, of als dat niet lukt, telefonisch”. Een lidmaatschap als vriend kost 75 euro per jaar en biedt twee personen onbeperkt toegang tot het museum.

Sehgal staat bekend om zijn immateriële kunstwerken: interventies met zangers, dansers of acteurs. Een belangrijk aspect van zijn kunstenaarschap is dat hij niets vastlegt op foto of op schrift. Een overzicht van zijn werk, A year at the Stedelijk, is dit hele jaar in het Stedelijk te zien. Iedere maand kunnen bezoekers op onverwachte plekken in het museum een ander kunstwerk van Sehgal tegenkomen. Volgens een woordvoerder van het Stedelijk is de tentoonstelling een groot succes, en keren veel bezoekers regelmatig terug om Sehgals werk te zien. In de maand maart worden vier van zijn werken uitgevoerd. (NRC)