Stromae oriënteert zich op transfermarkt

Stromae’s platencontract loopt af. Misschien verlengt hij bij Mercury. Maar ook bij een ander bedrijf gaat artistieke vrijheid voor hem boven alles.

Is dat even goed getimed van Paul Van Haver, artiestennaam Stromae. Op het moment dat de Brusselaar echt mega is, loopt zijn contract bij zijn platenfirma af. Even vergelijken met de voetbalwereld? Dit is alsof het contract van een voetballer zou aflopen op het moment dat die topschutter en assistkoning is in een kampioensploeg. Hij zou de ploegen voor het uitkiezen hebben.

In de voetbalwereld biedt een ploeg in zo’n geval loonsverhoging en bonussen aan. De muziekwereld zit echter anders in elkaar. Een muzikant krijgt geen loon, maar verdient geld uit platenverkoop, concerten en auteursrechten. Zijn firma helpt hem om zijn ding te doen en zijn geld te verdienen. De plantenmaatschappij is een soort bank en verkoopt haar knowhow qua distributie en marketing. Zo wordt geld verdiend.

Olivier Nusse, directeur van Stromaes platenfirma Mercury, meldde al dat hij zijn artiest graag wil houden. Mercury maakt deel uit van Universal, de grootste muziekgroep ter wereld. De samenwerking heeft de Stromae aan de top gebracht. Wereldwijd gingen er van zijn jongste album Racine carrée 3.430.000 albums over de toonbank. In 2014 was Stromae Frankrijks grootste muzikale exportproduct.

In 2013 heeft Stromaes bedrijf Mosaert 2.790.243 euro (belastbaar) verdiend. De verwachting is dat dat in 2014 10 miljoen zal zijn. Goed geboerd dus. Waarom zou Stromae dan naar een andere firma gaan?

Er zijn drie redenen waarom een artiest van platenfirma zou veranderen.

De eerste is subjectief. Hij moet zich goed voelen om zijn ding te kunnen doen. Stromae heeft bij Mercury een ‘licentiedeal’. Dat betekent dat hij zijn muziek en clips zelf produceert, en ook betaalt, en die dan in exclusieve licentie geeft aan de platenfirma. In zijn geval zorgt de firma voor de distributie en de promotie. Al meermaals bleek dat Stromae daarin de teugels goed in handen heeft.

Een andere reden is de expansieve ambitie van de artiest. Stromae verkocht 80 procent van zijn platen in Frankrijk en België. Hoe vaak hij ook een ‘wereldster’ genoemd wordt, dat is hij niet. In Groot-Brittannië heeft hij van Racine carrée 14.000 albums verkocht, in de VS 55.000. Daar heeft Universal niet veel aan verdiend. Met zijn concerten zou het beter gaan, maar ook daar is het de vraag of hij in de investeringsfase dan wel in de incasseringsfase zit.

Wil Stromae doorbreken in het Anglo-Amerikaanse gebied, dan is een gigantische inspanning nodig. We kennen geen enkele Franstalige artiest die daar lange tijd meetelde op de mainstreammarkt. Maar Stromae heeft troeven: een stevig kapitaal, een briljante act, en hij speelt mee in de danceliga. Kunnen Warner of Sony, de twee andere grote firma’s, hem overtuigen dat ze hem in de VS verder kunnen helpen? Kan hij niet beter kiezen voor een kleinere firma die hem voor 200 procent steunt, zoals Adèle dat ook deed?

En wil Paul Van Haver, die al vaker aankondigde dat hij graag wat rust wil, eigenlijk wel jaren van zijn leven besteden om de VS, met zijn vele kilometers en zijn onmogelijke radiosysteem, te veroveren?

Dan is er een derde reden waarom Stromae het voor gezien zou kunnen houden bij Universal: geld. Warner en Sony mogen dan kleiner zijn, ze hebben heus wel kapitaal om Stromae dezelfde condities te bieden als Universal en er een dubbele tekenbonus bij te doen. Zelfs indien Stromae geen grotere ambities heeft dan continentaal Europa, liggen ook daar markten waar het nog vooruit kan gaan. Scandinavië en Duitsland bijvoorbeeld.

Het is onmogelijk om in de hoofden van de betrokkenen te kijken, en de rekeningen van Universal na te trekken. Maar één ding is duidelijk: Stromae is een team, dat erg goed nadenkt en heel duidelijke ambities heeft. Wat de firma’s in hun jacht ook beloven, de artistieke integriteit van de zanger zal er niet onder lijden. Wat rest, is de vraag wat hij nog wil bereiken. Wie wil daarin het verst met hem meegaan?