Komt Turkish Airlines hier 500 werkloze piloten uit de brand helpen?

Beeld NRCQ

Didier Drogba en Lionel Messi hebben ze al, en nu is een van de snelst groeiende vliegtuigmaatschappijen ter wereld op zoek naar jou. Als je kan vliegen tenminste.

Vandaag en morgen doet Turkish Airlines met een roadshow Nederland aan op zoek naar een heleboel piloten. Goed nieuws zou je denken, want de afgelopen jaren waren er veel berichten over net afgestudeerde, werkloze Nederlandse piloten.

Wat wil Turkish Airlines?

In 2003 was Turkish Airlines nog een nobody met 65 vliegtuigen en 10 miljoen passagiers. Tegenwoordig zegt de luchtvaartmaatschappij naar meer landen te vliegen dan wie dan ook. Turkish Airlines heeft 264 bestemmingen in 108 landen. De verwachting is dan ook dat Turkish Airlines dit jaar met 63,2 miljoen passagiers de IATA-top 10 haalt.

De vloot bestaat inmiddels uit 263 vliegtuigen en wordt voor eind dit jaar uitgebreid naar 293. Die kisten moeten bemand worden en daarom is Turkish Airlines op zoek naar liefst 500 nieuwe piloten: zowel gezagvoerders als co-piloten.

Wat willen Nederlandse piloten?

Die piloten worden ook in Nederland gezocht. Daarvoor strijkt de roadshow van de luchtvaartmaatschappij twee dagen neer in het Hilton op Schiphol.

Dat is goed nieuws, want het gaat namelijk niet best met de Nederlandse piloot. In ieder geval niet met de pas afgestudeerden. Er vliegen weliswaar wereldwijd 4.100 Nederlandse piloten rond (waarvan 20 procent in buitenlandse dienst), maar de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich al jaren zorgen over de werkloosheid onder afgestudeerde piloten.

Maar liefst 1.200 hebben geen baan. En omdat een opleiding nogal duur is, zitten ze met een schuld van gemiddeld 150.000 euro thuis op de bank.

In 2013 kwam er met De Vervlogen Droom zelfs een boek over uit (met een eigen site als ontmoetingsplaats). De VNV richtte speciaal de website Word Piloot op met een heleboel realistische/deprimerende data over de kosten van een opleiding en de kansen op de arbeidsmarkt.

Past dat bij elkaar?

Je zou denken: 1+1=2. Maar zo werkt dat dus niet in pilotenland. Want Turkish Airlines zoekt piloten die veel kilometers hebben gemaakt. Zelfs de co-piloten moeten minimaal 1.500-3.000 uur gevlogen hebben. Dat is minimaal 430 keer van Amsterdam naar Istanbul. “Ze zoeken ervaren piloten, dat is niet de grote poule jonge werkloze vliegers”, zegt Klaas-Jeroen Terwal van de VNV.

Wat moeten die werklozen dan?

Op die vraag is niet direct een goed antwoord. Mede dankzij commerciële vliegscholen die een erg rooskleurige toekomst schetsen is er een flink overschot afgestudeerden. Vanuit dat perspectief vindt Terwal het positief dat de Nederlandse vliegschool Stella Aviation vorig jaar failliet ging.

“Daar zijn wij helemaal niet rouwig om, want zij spiegelden een te mooi verhaal voor. De vraag is hoe je moreel kunt verantwoorden dat je opleidt tot werkloosheid.”

Maar dat overschot zorgt voor een rare markt. NRC meldde eerder dat honderden piloten de afgelopen jaren betaalden om te mogen vliegen. Ze hebben niet alleen de ervaring nodig, maar moeten kilometers maken om hun brevet te behouden.

Terwal waarschuwt dat ook Turkish Airlines in het verleden van zulke betaalonstructies gebruik maakte. Bij Ryanair is het helemaal erg, zegt hij.

“Daar staat het gewoon als verdienmodel in het jaarverslag.”