Hoe Weight Watchers er weer bovenop probeert te komen

Foto iStock

Toch een heerlijk chocoladetaartje eten, terwijl je aan het diëten bent. Dat is het idee achter ProPoints (of PointsPlus, zoals het in Amerika wordt genoemd), één van de dieetprogramma’s van het Amerikaanse dieetbedrijf Weight Watchers (25.000 werknemers wereldwijd).

Of het dieet echt werkt, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar winstgevend is het zeker voor het bedrijf dat vandaag met jaarcijfers komt. In 2011 boekte Weight Watchers een recordwinst, voornamelijk door de lancering van ProPoints en PointsPlus. Hoe gaat het nu eigenlijk met Weight Watchers (2013: 1,7 miljoen actieve dieetvolgers online), dat al sinds 1963 miljoenen mensen helpt af te vallen?

Vanwaar die teruggang de laatste jaren? Niet omdat de behoefte van de consument aan dieetprogramma’s is afgenomen, zegt Weight Watchers, maar de concurrentie van bijvoorbeeld gratis apps in deze categorie wordt wel steeds groter.

Ook in de eerste drie kwartalen van 2014 staan de omzet en winst onder druk.

De beurskoers is na de piek in 2011 flink ingezakt en de aandelen bereikten op 30 januari van dit jaar zelfs het laagste punt ooit, bijna vijf keer lager dan tijdens de hoogtijdagen in 2011.

In 2013 stopte het bedrijf ook nog eens met dividend uitkeren.

Allemaal niet echt goed nieuws dus. Tijd om daar eens wat aan te doen, vindt Weight Watchers zelf ook wel. 2015 moet een jaar van veranderingen worden. Drie manieren waarop het bedrijf er weer bovenop wil komen:

1. Beter zijn dan de gratis apps

De concurrentie van gratis apps is groot. “Maar wij geloven niet dat die te vergelijken zijn met ons programma”, aldus het laatste jaarverslag.

Veel programma’s werken bijvoorbeeld met crashdiëten of maaltijdvervangers, terwijl Weight Watchers juist probeert je eetgewoontes blijvend te veranderen, via groepsbijeenkomsten en persoonlijke tips en begeleiding online. En dat terwijl je toch nog zelf een beetje mag kiezen wat je iedere dag eet. Een volgens het bedrijf unieke combinatie die je ook door de zware tijden in je afvalrace heen moet helpen.

Dat is dan ook de boodschap van de eerste Super Bowl-commercial van het bedrijf, die begin dit jaar werd uitgezonden:

https://www.youtube.com/watch?v=yvUO_jU8XlI

Ook kan je je programma persoonlijker maken. Door bijvoorbeeld te kiezen voor wat meer groepstherapie (groepsdruk!). Of voor een coach die je 24 uur per dag kan bereiken. Voor als je er even doorheen zit.

https://www.youtube.com/watch?v=Nh2m52mCajY

2. Aanhaken bij verzekeraars…

Weight Watchers gaat samenwerken met de Amerikaanse zorgverzekeraar Humana. Gezamenlijk doel is verzekerden gezonder houden, en de obesitasepidemie in het land verminderen.

https://www.youtube.com/watch?v=fbkuIww_poY

En wat natuurlijk ook fijn is: de samenwerking kan het bedrijf in één klap drie miljoen nieuwe gebruikers opleveren. Humana betaalt Weight Watchers een bedrag (hoeveel, wil het niet bekend maken) voor elke persoon die van het programma gebruik wil maken.

3. …en bij werkgevers

Werkgevers willen hun personeel graag gezond en fit houden.

En daar springt Weight Watchers slim op in. Zo betaalt de Amerikaanse zorgorganisatie Orlando Health voor een op maat gemaakt programma voor zorgwerknemers met suikerziekte, Weight Watchers for Diabetes. Ook Nederlandse bedrijven kunnen een programma bij het bedrijf aanvragen.

En op deze manier moet Weight Watchers weer de successen van 2011 evenaren? CEO James Chambers in het laatste jaarverslag:

“The transformation of Weight Watchers will be a multi-year effort, and it certainly will not be easy.”

Maar:

“I believe deeply in the opportunity ahead of us.”