Hoe Weight Watchers er weer bovenop probeert te komen

Toch een taartje eten terwijl je aan het diëten bent. Het is het idee achter ProPoints, één van de programma’s van het Amerikaanse dieetbedrijf Weight Watchers (25.000 werknemers wereldwijd).

Of het dieet echt werkt, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar winstgevend is het zeker voor het bedrijf dat vandaag met jaarcijfers zou komen.

In 2011 boekte Weight Watchers een recordwinst van ruim 300 miljoen dollar (264 miljoen euro), voornamelijk door de lancering van ProPoints. Daarna zakte die in tot ruim 200 miljoen in 2013. Ook de beurskoers ging sindsdien onderuit, op 30 januari dit jaar werd het laatste punt ooit bereikt.

Vanwaar die teruggang? Niet doordat de behoefte van de consument aan dieetprogramma’s is afgenomen, zegt Weight Watchers, maar de concurrentie van bijvoorbeeld gratis apps in deze categorie neemt wel toe.

Tijd om het roer om te gooien, 2015 moet voor Weight Watchers het jaar van veranderingen worden. Hoe gaat het bedrijf dat aanpakken?

1 Beter dan de apps

De concurrentie van gratis apps is groot. „Maar wij geloven niet dat die te vergelijken zijn met ons programma”, zegt WW in het laatste jaarverslag. Veel programma’s werken bijvoorbeeld met crashdiëten of maaltijdvervangers, terwijl Weight Watchers probeert eetgewoontes blijvend te veranderen, via groepsbijeenkomsten, persoonlijke tips en onlinebegeleiding. Terwijl je toch nog zelf een beetje mag kiezen wat je eet. Een volgens het bedrijf unieke combinatie. Ook kan je je programma persoonlijker maken. Door bijvoorbeeld te kiezen voor wat meer druk met groepstherapie. Of voor een coach die 24 uur per dag is te bereiken. Voor als je er even doorheen zit.

2 Aanhaken bij verzekeraars…

Weight Watchers gaat samenwerken met de Amerikaanse zorgverzekeraar Humana. Gezamenlijk doel is verzekerden gezonder houden, en de obesitasepidemie te bestrijden. De samenwerking kan in één klap drie miljoen nieuwe gebruikers opleveren. Humana betaalt Weight Watchers (hoeveel wil het niet zeggen) voor iedere nieuwe deelnemer.

3 …en bij werkgevers

Werkgevers willen hun personeel gezond en fit houden. Daar springt Weight Watchers slim op in. Zo betaalt de Amerikaanse zorgorganisatie Orlando Health voor een op maat gemaakt programma voor zorgwerknemers met suikerziekte, Weight Watchers for Diabetes. Ook Nederlandse bedrijven kunnen een programma bij het bedrijf aanvragen.