Promotiecampagnes drukken winstgevendheid van Ahold

Een winkelmandje van Albert Heijn, dat vorig jaar meer omzet boekte door campagnes. Foto ANP / Koen van Weel

De promotieacties die Albert Heijn het afgelopen jaar inzette om klanten te trekken, leverden het bedrijf iets meer omzet op, maar hadden ook negatieve gevolgen voor de winstgevendheid. Van haar omzet hield de winkelketen vorig jaar 4,9 procent aan over aan operationele winst, zo liet moederbedrijf Ahold vanmorgen weten.

Een jaar eerder was de operationele winstmarge van Albert Heijn nog 5,4 procent. Door de campagnes, zoals de spaaractie voor kristallen glazen, groeide het marktaandeel van de winkelketen in 2014 naar 34,1 procent. In 2013 had Albert Heijn met 33,8 procent nog een iets kleiner marktaandeel in Nederland.

Meer omzet door goedkope euro

Het grotere aantal klanten en verkopen leverde de winkelketen iets meer omzet op, zo maakte Ahold – het moederbedrijf van AH - eerder al bekend. Vooral in de laatste maanden van het jaar stegen de inkomsten van het bedrijf flink, met 4,5 procent naar meer dan 2,8 miljard euro.

Ook Ahold als geheel presteerde in het vierde kwartaal sterker dan een jaar eerder, maar dat kwam voor een deel door de relatief goedkope euro. Doordat de euro vorig kwartaal goedkoper was dan een jaar geleden hield Ahold van zijn inkomsten in de Verenigde Staten meer geld over nadat de dollars waren omgewisseld.

8,1 miljard euro omzet

Mede door die gunstige ontwikkeling van de wisselkoersen zette Ahold in 2014 bijna 8,1 miljard euro om. Dat is 7,9 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Die gunstige ontwikkeling van de wisselkoers niet meegerekend, steeg de omzet van heel Ahold slechts met 2,6 procent.

Lees ook op NRC Q “Zo maak je Albert Heijn weer succesvol”.