Profiteren van bange banken en big data

Reed Elsevier, dat morgen jaarcijfers levert, ziet toekomst in software voor big data en doet papieren uitgaves verder de deur uit.

Het kantoorgebouw van Reed Elsevier in Amsterdam. Foto Koen Suyk / ANP

Honderden leden van Al-Qaeda, de Talibaan. Functionarissen uit Noord-Korea en Iran. Extremistische groeperingen uit Somalië en Syrië. Het Britse ministerie van Financiën heeft lange lijsten met individuen en organisaties die onder geen beding financiële transacties mogen uitvoeren in het Verenigd Koninkrijk.

Britse banken moeten dat controleren. En dat valt niet mee, doordat de regelgeving omtrent terrorismebestrijding, fraude en witwassen toeneemt.

Het probleem van de banken is een groeimarkt voor Reed Elsevier. Het Brits-Nederlandse informatieconcern kocht afgelopen september het Franse bedrijf FircoSoft, dat aan acht van de grootste tien banken ter wereld de software levert om financiële transacties van terroristen en fraudeurs te blokkeren. Reed Elsevier, dat morgen zijn jaarcijfers bekendmaakt, betaalde naar verluidt 150 miljoen euro voor FircoSoft. In wat ‘banking compliance’ wordt genoemd gaan jaarlijks miljarden euro om. Banken dekken zich in, uit angst voor hoge boetes. In juni moest de Franse bank BNP Paribas 6,5 miljard euro betalen omdat zij zich niet had gehouden aan handelssancties tegen Iran, Soedan en Cuba.

Slimmer aanbieden

Reed Elsevier geeft The Lancet, Cell en veel andere wetenschappelijke tijdschriften uit en levert software aan verzekeraars, bankiers, advocaten en medici. De overname van FircoSoft was de grootste acquisitie van Reed Elsevier in drie jaar. Het concern koopt vooral nog kleinere digitale bedrijven. In 2013 waren dat er twintig – voor in totaal 314 miljoen euro. In de eerste negen maanden van vorig jaar ging het om 25 overnames voor 400 miljoen. De afgelopen weken steeg het aandeel Reed Elsevier naar een recordhoogte op de beurs in Amsterdam.

„Wij beperken onze acquisities tot bedrijven die data, technologie of analytische systemen bieden die iets toevoegen aan wat wij al doen”, zegt Kumsal Bayazit aan de telefoon vanuit Londen. Bayazit overziet de de gezamenlijke strategie van alle onderdelen van Reed Elsevier. Die komt erop neer dat het concern zijn klanten „efficiënter wil laten werken” door de informatie die zij gebruiken slimmer aan te bieden.

Zo heeft Reed Elsevier software die ervoor zorgt dat een advocaat in de Verenigde Staten niet meer door alle uitspraken over medische schadevergoedingen hoeft te ploegen om te kijken of zijn cliënt kans maakt op een schadevergoeding omdat zijn medische behandeling te laat is gestart. De software destilleert automatisch hoeveel kans zo’n claim maakt.

De meeste bedrijven die Reed Elsevier de afgelopen tijd kocht, houden zich bezig met de analyse van zulke grote hoeveelheden gegevens, ofwel big data. Zie ook drie overnames in de afgelopen negen maanden: Wunelli, FircoSoft, Newsflo.

Tegenover de investeringen in big data staat de verkoop van (grotere en kleinere) papier. Reed Elsevier stootte onder meer het Amerikaanse mediavakblad Variety af, en in december verkocht het zeventien kleine Nederlandse vakbladen. In 2007 kwam de helft van de omzet nog uit papier (en 15 procent van advertenties). Medio vorig jaar was dat gedaald naar 16 procent (en 2 procent reclame).

De laatste grote deal dateert uit 2008. Voor 2,7 miljard euro kocht het concern de Amerikaanse informatieleverancier Choicepoint. Die aankoop veranderde het bedrijf. Reed Elsevier voegt nu voor klanten ook allerlei informatie samen en analyseert die. Verzekeringsmaatschappijen krijgen meer inzicht wie hun klanten zijn, lokale overheden worden geholpen bij het nagaan wie fraudeert met zijn uitkering en Reed Elsevier checkt of zorginstellingen rekeningen indienen voor patiënten die niet bestaan. Onder de naam LexisNexis Risk Solutions is dat de snelst groeiende tak van het bedrijf, waar analisten bij de jaarcijfers ook het meest van verwachten. „Van onze klanten zijn verzekeringsmaatschappijen het verst met big data”, zegt Kumsal Bayazit.

Informatie versus privcay

Big data-bedrijven floreren in de Verenigde Staten, waar overheden en bedrijven meer over mensen (mogen) weten. De gegevens over rechtszaken en woningbezit zijn er openbaar, evenals informatie over ziekenhuizen en individuele artsen. Elders weegt de privacy van burgers en consumenten zwaarder. Is dat een obstakel om ook in Europa meer diensten aan te bieden die fraude in de zorg of bij de sociale dienst bestrijden?

„In de VS is inderdaad meer informatie beschikbaar dan Europa”, zegt Bayazit. „Wij werken altijd binnen het wettelijk kader van elk land waar we actief zijn. Bij onze wereldwijde expansie geven we prioriteit aan landen waar meer gegevens beschikbaar zijn.”