NS onderzoekt omkoping bij aanbesteding sprinters

Een externe consultant heeft mogelijk informatie verkocht aan een treinenbouwer die sprinters wilde leveren aan NS.

Artist’s impression van denieuwe generatie sprinters, gemaakt door het Baskische CAF. Vanaf 2018 in Nederland. ONTWERPTEKENING NS

NS is een onderzoek gestart naar mogelijke omkoping bij de aanbestedingsprocedure voor nieuwe stoptreinen. Dat bevestigt het spoorbedrijf na berichtgeving van RTL Nieuws gisteren.

NS heeft een advocaat ingehuurd om het handelen van een externe consultant, Richard de L., te onderzoeken. Volgens RTL zou die in 2012 in ruil voor 5.000 tot 10.000 euro vertrouwelijke NS-informatie hebben verkocht aan de Canadese treinfabrikant Bombardier. De NS wil de jaartallen en de bedragen niet bevestigen „omdat dat onderdeel is van het onderzoek”.

De L. is op non-actief gesteld. NS schrijft in een verklaring: „NS neemt dit signaal zeer serieus en heeft daarom per direct het contract met deze consultant opgeschort en hem de toegang tot het pand en de IT-systemen ontzegd.(…) De vermeende praktijken zijn voor NS onacceptabel en in flagrante strijd met onze principes.”

De externe advocaat zal kijken naar alle werkzaamheden die De L. de afgelopen jaren voor NS heeft verricht. Als de bevindingen daartoe aanleiding geven, zal er aangifte worden gedaan tegen de consultant, aldus NS. Eerder moest De L. als projectmanager de bouw van de Fyra controleren. Hij kwam in 2013 in opspraak omdat hij in 2011 had getwitterd over zijn luxereisjes naar de fabriek in Toscane.

De opdracht voor de bouw van 118 sprinters, met een totale waarde van 500 miljoen euro, is uiteindelijk gegund aan de Spaanse fabrikant CAF. De nieuwe treinstellen, deze keer met wc’s, moeten in 2018 op het Nederlandse spoor gaan rijden.

Bombardier heeft zich tijdens de aanbestedingsprocedure voor de derde generatie sprinters uiteindelijk teruggetrokken. De tweede generatie van de stoptreinen werd wel door het Canadese bedrijf gebouwd, samen met het Duitse Siemens. De eerste generatie werd gemaakt door Talbot, dat later werd overgenomen door Bombardier.

In de Tweede Kamer hebben de PVV en D66 al aan de bel getrokken. D66-Kamerlid Van Veldhoven: „Er moet worden onderzocht of dit de belastingbetaler of reiziger geld heeft gekost. Als dit zo blijkt te zijn, moet worden onderzocht of de aanbestedingsprocedure opnieuw moet.”