Lage olieprijs funest voor Aziatische scheepsbouwers

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

De kelderende olieprijs is slecht nieuws voor de grote scheepswerven in Zuid-Korea. Giganten als Hyundai Heavy Industries, Samsung en Daewoo Shipbuilding zien hun winsten dalen, hun orderportefeuilles slinken en de kans op grote reorganisaties stijgen. Dat schrijft de Financial Times vandaag.

De oorzaak? Internationale oliebedrijven schrappen investeringen als gevolg van de lage olieprijs. Nieuwe schepen om boringen te verrichten en olie op zee te verwerken hebben ze even niet nodig.

Dat is niet alles, schrijft de FT. De Zuid-Koreanen hebben de afgelopen jaren te gretig geboden op contracten voor de offshore-industrie. Als gevolg zijn de marges enorm gedaald.

Hyundai, de marktleider, verwacht dit jaar een verlies van ruim 3 miljard dollar. Ook de andere bedrijven zien de winst dalen.

De enige hoop voor de scheepswerven is de toegenomen interesse van de grote olie- en gasmaatschappijen in aardgas. De vraag naar tankers die LNG of LPG kunnen vervoeren neemt toe.

Private equity-investeerders twijfelen over Azië

Het is een gekke situatie: beleggers geven grif geld om de fondsen van private equity-huizen te vullen met de bedoeling dat dit in Azië wordt geïnvesteerd. Maar de private equity-maatschappijen zijn erg terughoudend in het uitgeven van dat geld. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Barings Private Equity haalde deze week vier miljard dollar op bij geldschieters. Daarmee groeit de pot geld die nog uitgegeven moet worden in Azië tot 110 miljard dollar. Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Asia Private Equity Research.

Prudentie en een gebrek aan overduidelijke goed renderende investeringen liggen volgens de zakenkrant ten grondslag aan de groeiende geldberg. Fondsmanagers durven het niet uit te geven.

Duurzame auto’s nog niet populair in China

De overheid is bereid subsidies te verstrekken. De autobedrijven pronken met futuristische modellen op autoshows om klanten over te halen. Maar Chinezen gaan nog niet massaal aan duurzame auto’s. Dat constateert de Nikkei Asian Review.

Grote Chinese steden hebben er belang bij dat in hun straten auto’s rondrijden die minder vervuilend zijn. Dus trekken ze massaal geld ervoor uit. In de Zuid-Chinese stad Shenzhen heeft het gemeentebestuur dit jaar 800 miljoen dollar vrijgemaakt om duurzame auto’s te steunen.

Ondanks de subsidies werden er vorig jaar slechts 80.000 auto’s gemaakt die rijden op een alternatieve vorm van brandstof. Om het doel van twee miljoen van dit soort auto’s per jaar te produceren tegen 2020 moet de markt enorm aantrekken.

Critici zeggen dat de subsidies weliswaar goed bedoeld zijn, maar hun doel missen aangezien de regeling te kort van kracht zijn en alleen goedkopere auto’s ervoor in aanmerking komen.