In geval van nood kan het grote licht altijd nog aan

Elke carrière kent wel een leermeester. Voor lichtontwerper Maarten Warmerdam (31) is dat Henk van der Geest (62) van Instituut Lichtontwerpen.

‘Licht fascineert mij al mijn hele leven. Als ik vroeger met mijn treinbaan speelde, vertelde ik verhalen met de miniatuurlampen van het station. Zo fantaseerde ik hoe het dorp langzaam wakker werd als ik de lichtjes aandeed. En later, tijdens mijn studie theatertechniek, was ik vooral geïnteresseerd in de rol van licht op het toneel.

„Na mijn afstuderen had ik meteen veel werk als lichtontwerper in het theater, maar toch miste ik iets. Ik had het idee dat er buiten het theater ook een wereld te winnen was met gebruik van licht. Via via kwam ik terecht bij het Instituut Lichtontwerpen van Henk van der Geest; dat was precies wat ik zocht. Hij heeft het vak geleerd in de Verenigde Staten, in een tijd dat er in Nederland nog geen opleidingen in lichtontwerpen bestonden.

„Onder leiding van Henk moest ik opschrijven hoe ik me wilde ontwikkelen. Alleen al het nadenken erover en de gesprekken die daaruit voortvloeiden hebben me enorm geholpen. Henk nam geen genoegen met een eerste antwoord en zaagde me helemaal door. Waarneming en perceptie van licht, dáár wilde ik alles over leren. Hij nam me mee naar zijn eigen ontwerpen en liet me zien hoe je al met één spotje de hele sfeer kunt veranderen.”

„Politie en beleidsmakers denken vaak alleen aan de veiligheid en of er wel genoeg licht is. Dat is zonde, want je kunt zo veel meer doen met licht. Henk maakte bijvoorbeeld een (nog niet uitgevoerd) lichtplan voor het Amsterdamse Leidseplein. Zijn eerste vraag was: hoe wil je je voelen in een uitgaansgebied? Daar wil je geen felle lampen, maar juist een gezellige sfeer. In geval van nood kan het grote licht altijd nog aan.”

„Hij nam mij en mijn medestudenten mee op studiereis naar Zweden voor een tentoonstelling van James Turrell, een lichtkunstenaar. Ga staan, kijk en ervaar wat er gebeurt, zei Henk. De ruimte kleurde langzaam blauw en daardoor voelde het er ineens veel groter. Het is de kleurenleer uit de schilderkunst die hier werd toegepast. Blauw associëren we met de kleur van lucht en ruimte en dat maakt de ruimte ogenschijnlijk groter. Ik was diep onder de indruk.”