Futloos Will Smith-vehikel

Omdat je nooit je focus moet verliezen, daarom heet oplichtersromkom Focus dus Focus, een beetje futloze titel voor de nieuwe film van het duo achter leuke subversieve komedies als I Love You Phillip Morris en (als schrijvers) Bad Santa. Maar – ze vroegen erom – zelf is de film niet bepaald scherp en doelgericht. Het is vooral een Will Smith-vehikel, die in elk shot in een andere geruite broek met zijn breedste grijns rookgordijnen mag optrekken: voor de toeschouwer (de plot is er eentje in de traditie van de bedrieger bedrogen), het meisje op wie hij als meestermisleider maar beter niet verliefd kan worden, én zijn slachtoffers die hij met industriële precisie besteelt.

Ondertussen gaat er iets heel erotiserends uit van het kijken naar zwendelaars en afzetters, zeker als het zulke gentlemen zijn als Smiths personage Mellow of de mannen uit de Ocean’s-films. Heistfilms, zoals het genre in Amerika heet, spelen in op een heel complex aan angsten en verlangens. Het is alsof het niet erg is om bedrogen te worden, zo lang het maar elegant gebeurt. Zo lang je maar het idee hebt dat de perfecte misdaad een vernuftig kunstwerk is.

Helaas is deze film dat niet doordat hij te zelfingenomen is en daarom te traag om ons als toeschouwers echt te slim af te kunnen zijn.