Dit zijn de merken die het meest verdienen aan jouw baby

2014-02-19 10:51:42 AMSTERDAM - Een baby tijdens de luierrace op de jaarlijkse Negenmaandenbeurs. Vijf dagen lang is er in de Rai alles te vinden op het gebied van zwangerschap en geboorte. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN Foto ANP

Ben jij niet bang voor dikke buiken en gierende hormonen? Op naar de Negenmaandenbeurs in de Amsterdamse RAI, die vandaag begint. Reden voor NRC Q om uit te zoeken welke bedrijven rijk worden van jonge ouders. Welkom in babyland, in negen superlatieven.

1. Nederlanders geven het meest uit aan kinderen

Om te beginnen: wat kost dat nou, zo’n baby? Veel: 17 procent van je besteedbaar inkomen (wat gemiddeld 33.600 euro is), volgens het Nibud. Nummer 2, 3 en 4, mocht je daar zin in hebben, zijn wel stukken goedkoper. Nederlanders besteden ook een stuk meer dan Fransen en Britten.

2. Het belangrijkste product: babymelk

Waar dat aan op gaat? Melkpoeder, grotendeels. In een jaar tijd ging er 196 miljoen euro naartoe, berekende marktonderzoeker IRI. Ruim 1.100 euro per geboren baby, een toename van meer dan dertig procent.

Stoppen Nederlanders massaal met borstvoeding? Welnee, de toename is volledig te danken aan Chinezen die de blikken exporteren.

3. Het grootste babymerk: Nutrilon

Nutricia is goed voor meer dan de helft van de Nederlandse babyvoedingomzet. Dat komt natuurlijk door, wie kent ze niet: babymelk van Nutrilon, babyhapjes van Olvarit en pap en koekjes van Bambix.

4. De duurste kolf: Medela Symphony

Borstvoeding is gratis, maar kolven? Niet bepaald. De duurste kolf (Medela Symphony) die we vonden kost 4.000 dollar. In Nederland is het ding alleen te huur. Neem je genoegen met een doorsnee elektrische kolf? Dan ben je snel 450 euro kwijt voor een apparaat van Avent (Philips) of 320 voor een ‘gewone’ Medela.

5. Het meestverkochte badproduct: Zwitsal

Dan gaat je baby nog in bad. De grootste speler op deze markt is Zwitsal van Unilever. De geur is zelfs zo herkenbaar dat er na een parfum (voor volwassenen) ook een wasmiddel van is bedacht.

6. De enige luier die nog in populariteit stijgt: de ecoluier

Koop jij nog gewone luiers? Dan ga je tegen de trend in: ongebleekte bioluiers zonder parfums, lotions en chemicaliën. Vooral online verkopen die steeds meer, volgens Euromonitor. De bekendste speler is het Zweedse Nature Babycare.

7. De duurste kinderwagen: de Bondwagen

De kinderwagen is voor de meeste ouders de grootste kostenpost volgens het Nibud. Leek het je al duur om een Bugaboo aan te schaffen (550 tot 1.230 euro)? Het kan gekker. Het Britse merk Silver Cross heeft samen met automerk Aston Martin een kinderwagen op de markt gebracht voor kleine Bondjes. Prijs: 3.000 pond (4.000 euro), bij warenhuis Harrods.

https://www.youtube.com/watch?v=qdSDejpgD6k

8. De beste bakfiets (volgens kenners): Urban Arrow

Bakfietsouders in spé die het superdeluxe willen, kunnen voor 3.500 euro ook voor de duurste bakfiets gaan: de Amsterdamse Urban Arrow. De elektrische variant is volgens de Fietsersbond (en die fietsen wat af) trouwens ook nog eens de beste.

9. Vaakst teruggeroepen babyproduct: de Rock ‘N Play

Tot slot een categorie waar je maar beter niet bij kunt horen: het meest teruggeroepen product. Helaas geen gegevens voor Nederland, maar het Nederlandse Bugaboo komt wel in de top-10 van 2013 uit de VS voor: van hun kinderwagens werden er bijna 47.000 teruggeroepen, omdat de draagbeugel los kon schieten.

De koploper is een babyzitje van Fisher Price, hier niet te koop. In de VS ook het merk dat de sterkste teruggang zag: er werd in 2013 ruim vijftig procent minder van verkocht.