Waarom LinkedIn data met overheden deelt

LinkedIn-topman Allen Blue Foto Bloomberg

Met zo’n 6 miljoen gebruikers in Nederland, en 347 miljoen wereldwijd, heeft LinkedIn nogal wat data over zijn gebruikers. Het zakelijke netwerk bedenkt de laatste maanden steeds meer manieren om die data te benutten. NRC sprak daarover met Allen Blue, één van de oprichters en verantwoordelijk voor de productontwikkeling.

Wat weet LinkedIn eigenlijk van gebruikers?
“We weten alles wat gebruikers over zichzelf vertellen. Dat is bijvoorbeeld informatie over hun connecties, vaardigheden, en banen. In principe is alles wat mensen op LinkedIn zetten openbaar.”

Wat kunnen jullie daarmee?
“Uiteindelijk willen we een ‘economic graph’ van de wereld maken: alle ingrediënten van de actieve economie in kaart brengen. Banen, scholen, vaardigheden die werknemers hebben, vacatures die bedrijven open hebben staan. Als je die data geaggregeerd bekijkt, kun je daar interessante dingen uit halen. Vooral uit de informatie over vaardigheden.”

Wat dan?
“We hebben laatst een project in New York gedaan met de burgemeester, die van zijn stad een hub voor technologie wil maken. Voor hem hebben we een samenvatting gemaakt van de stromen van vaardigheden en talent: New York in, en New York uit. Daaruit bleek dat bedrijven nu vooral op zoek zijn naar medewerkers met vaardigheden als webontwikkeling. Ook hebben we gekeken naar welke onderwijsinstellingen mensen het best voorbereiden op de arbeidsmarkt. We zien welke bedrijven er recent mensen aan hebben genomen, en waar hun medewerkers vandaan komen. Voor overheden en onderwijsinstellingen is dat belangrijk. We werken inmiddels ook samen met het Nederlandse ministerie van Economische Zaken, en met de Amsterdam Economic Board, een adviesorgaan van de gemeente Amsterdam, voor vergelijkbare analyses.”

Ook NRC Q maakt dankbaar gebruik van LinkedIn-data. Op deze kaart vind je de grootste werkgevers voor Nederlandse alumni, per hogeschool of universiteit.

Zoom in of uit met de ‘+’ en ‘-’ buttons of zoek een gemeente in de zoekbalk. Klik of tik op de bollen voor achterliggende informatie. De grootte van de bollen is bepaald door het aantal afgestudeerden.

Wat hebben gebruikers daaraan?
“Je ziet dat de vaardigheden die van mensen worden gevraagd snel veranderen. De instituties die daar nu inzicht in moeten bieden, hebben het lastig om bij te blijven. Wij kunnen die informatie realtime aanleveren. Die informatie is nuttig voor gebruikers. Als zij beslissingen nemen over hun opleiding, kunnen wij laten zien welke universiteiten hen het best voorbereiden. We maken sinds vorig jaar een ranking van Amerikaanse universiteiten. Dat willen we ook in andere landen doen. Wanneer die ranking naar Nederland komt, weten we nog niet.”

LinkedIn verdient het meest aan bedrijven die betalen om data te gebruiken voor werving en selectie. Gaan jullie hieraan ook op die manier verdienen?
“Het ligt voor de hand dat recruiters van bedrijven ook interesse hebben in de stromen van vaardigheden en mensen hun bedrijf in, en uit. De projecten die we tot nu toe met overheden hebben gedaan, daarachter zit nog geen verdienmodel. Wat op termijn ook veel waarde kan creëren, is voorspellende informatie.”

 

Wat kunnen jullie voorspellen dan?
“De betrouwbaarheid van voorspellende modellen moet wel toenemen voordat we dit echt gaan aanbieden. Maar een van de dingen die nu lastig zijn bij het kiezen van een opleiding is: welke vaardigheden zijn over vier of vijf jaar relevant en gewild. Ik denk dat we over een tijdje kunnen voorspellen welke studies relevant zijn voor de banenmarkt over een aantal jaar, op basis van patronen uit het verleden.”

Zijn LinkedIn-data wel betrouwbaar? Mensen zetten erop waar ze blij mee zijn, niet waar ze zich voor schamen.
“We hebben een aantal manieren om de informatie te controleren. Bijvoorbeeld met automatische systemen die door patroonherkenning vreemde combinaties kunnen identificeren. Bovendien speelt het sociale netwerk van mensen een grote rol. Als je vorige baas ziet dat er iets niet klopt, heb je een probleem.”