NS doet onderzoek naar omkoping bij aanschaf nieuwe sprinters

De NS is een onderzoek gestart naar mogelijke omkoping bij de aanschaf van nieuwe sprinters. Dat bevestigt het spoorbedrijf na berichtgeving van RTL Nieuws vandaag.

Tekening van de nieuwe generatie sprinters, zoals die worden gebouwd door het Spaanse CAF. Afbeelding: NS

De NS is een onderzoek gestart naar mogelijke omkoping bij de aanbestedingsprocedure voor de nieuwe sprinters. Dat bevestigt het spoorbedrijf na berichtgeving van RTL Nieuws vandaag.

De NS heeft een externe advocaat ingehuurd om het handelen van een consultant, Richard de L., te onderzoeken. Volgens RTL zou die in 2012 in ruil voor 5000 tot 10.000 euro vertrouwelijke documenten hebben verkocht aan treinbouwer Bombardier. De NS wil de jaartallen en de bedragen niet bevestigen “omdat dat onderdeel is van het onderzoek”.

De L. is in afwachting van de uitkomsten op non-actief gesteld. De NS in een verklaring:

“NS neemt dit signaal zeer serieus en heeft daarom per direct het contract met deze consultant opgeschort en hem de toegang tot het pand en de IT-systemen ontzegd.(…) De vermeende praktijken zijn voor NS onacceptabel en zijn in flagrante strijd met onze principes.”

De externe advocaat zal kijken naar alle werkzaamheden die hij de afgelopen jaren voor de NS heeft verricht. Als de bevindingen daartoe aanleiding geven, zal er aangifte worden gedaan tegen De L., aldus de NS.

De opdracht voor de bouw van 118 sprinters is uiteindelijk gegund aan het Spaanse CAF. De nieuwe treinstellen, deze keer met wc’s, moeten in 2018 op het Nederlandse spoor tijden.

Bombardier heeft zich tijdens de aanbestedingsprocedure voor de derde generatie sprinters uiteindelijk terugtrokken. De tweede generatie van de stoptreinen werd wel door het Canadese bedrijf gebouwd, samen met het Duitse Siemens. De eerste generatie werd gemaakt door Talbot, dat later werd overgenomen door Bombardier.