LinkedIn helpt overheden aan data

Professioneel netwerk deelt data over verschuivingen in werkgelegenheid met overheden.

Met 6 miljoen Nederlandse gebruikers, en 347 miljoen wereldwijd, heeft LinkedIn nogal wat data over zijn gebruikers. Het sociale netwerk bedenkt steeds meer manieren om die data te benutten: de omzet was in 2014 2,2 miljard dollar, de winst 254 miljoen. Allen Blue, medeoprichter en hoofd productontwikkeling, vertelt.

Wat weet LinkedIn eigenlijk?

„We weten alles wat gebruikers over zichzelf vertellen. Dat is bijvoorbeeld informatie over hun connecties, vaardigheden, en de banen die zij hebben gehad. In principe is alles wat mensen op LinkedIn zetten openbaar, en die data kunnen wij dus benutten.”

Wat kan uw bedrijf daarmee?

„Uiteindelijk willen we een ‘economic graph’ van de wereld maken: alle ingrediënten van de actieve economie in kaart brengen. Banen, scholen, vaardigheden die werknemers hebben, vacatures die bedrijven open hebben staan. Als je uitzoomt op die gegevens en ze geaggregeerd bekijkt, kun je daar interessante dingen uithalen. Vooral uit de informatie over vaardigheden die mensen hebben.”

Wat dan?

„We hebben laatst een project in New York gedaan met de burgemeester, die van zijn stad een hub voor technologie wil maken. Voor hem hebben we een samenvatting gemaakt van de stromen van vaardigheden en talent: New York in, en New York uit. Daardoor zagen we dat bedrijven daar vooral zoeken naar medewerkers met vaardigheden als webontwikkeling. Ook hebben we gekeken welke onderwijsinstellingen mensen het best voorbereiden op vaardigheden die bedrijven zoeken. We zien welke bedrijven recent mensen aan hebben genomen en waar hun medewerkers vandaan komen. Voor overheden en onderwijsinstellingen is dat soort data belangrijk. We werken nu ook samen met het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en met de Amsterdam Economic Board, een adviesorgaan van de gemeente Amsterdam, voor vergelijkbare analyses.”

Wat hebben gebruikers daaraan?

„Je ziet dat de vaardigheden die van mensen worden gevraagd snel veranderen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De instituties die daar nu inzicht in moeten bieden, hebben het lastig om bij te blijven. Wij kunnen die informatie realtime aanleveren. Die informatie is ook nuttig voor de gebruikers. Als zij beslissingen nemen over welke opleiding ze moeten volgen, kunnen wij laten zien welke universiteiten hun studenten het best voorbereiden op de vaardigheden die bedrijven vragen. We maken sinds vorig jaar een ranking van Amerikaanse universiteiten. Dat willen we ook in andere landen doen. Wanneer die ranking naar Nederland komt, weten we nog niet.”

LinkedIn verdient het meest aan bedrijven die betalen om data te gebruiken voor werving en selectie. Gaat uw bedrijf hieraan ook op die manier verdienen?

„Het ligt voor de hand dat recruiters van bedrijven ook interesse hebben in de stromen van vaardigheden en mensen hun bedrijf in, en uit. Dus ja. De projecten die we tot nu toe met overheden hebben gedaan, daarachter zit nog geen verdienmodel. Wat op termijn ook veel waarde kan creëren, is voorspellende informatie.”

Wat kunt u voorspellen?

„De betrouwbaarheid van voorspellende modellen moet wel toenemen voordat we dit echt gaan aanbieden. Maar een van de dingen die nu lastig zijn bij het kiezen van een opleiding is: welke vaardigheden zijn over vier of vijf jaar relevant en gewild. Ik denk dat we over een tijdje kunnen voorspellen welke studies relevant zijn voor de banenmarkt over een aantal jaar, op basis van patronen uit het verleden.”

Zijn LinkedIn-data wel betrouwbaar? Mensen zetten erop waar ze blij mee zijn, niet waar ze zich voor schamen.

„We hebben een aantal manieren om de informatie te controleren. Dat doen we met automatische systemen die door patroonherkenning vreemde combinaties kunnen identificeren. Bovendien speelt het sociale netwerk van mensen een grote rol. Als je vorige baas, of een oud-collega ziet dat er iets niet klopt, heb je een probleem. Dat zorgt voor meer eerlijkheid.”