Lekker sporten op de zaak. Wat levert dat eigenlijk op?

Foto Victor Wollaert

Collega’s die rennend vergaderen, in de pauze aan de gewichten hangen. Ze bestaan echt. En de baas ziet dat graag. Als je fit bent, blijf je namelijk minder vaak ziek thuis.

Bedrijven stimuleren werknemers op allerlei manieren om meer te gaan sporten. Met sporttoernooien bijvoorbeeld, of korting op een fitnessabonnement. Maar zit de werknemer daar wel op te wachten? En levert het werkgevers ook echt wat op?

1. Hoeveel bedrijven doen het?

Het aantal bedrijven dat iets aan bewegingsactiviteiten doet, daalde na een piek in 2008. Meest waarschijnlijke oorzaak: de crisis. Sport stimuleren, van het organiseren van een toernooitje tot het inrichten van een fitnessruimte, vergt immers meestal een investering.

Vooral bij financiële instellingen kom je als sporter wel aan je trekken.

Update 12:55 uur:

Uit nieuw onderzoek van TNO, dat in handen is van NRC Q en waarvan de cijfers binnenkort gepubliceerd worden, blijkt dat het aantal bedrijven dat bewegingsactiviteiten in 2014 aanbiedt weer iets is gestegen: naar 36 procent. Vooral in de gezondheids- en welzijnszorg bieden steeds meer bedrijven activiteiten aan, met 61 procent van de bedrijven zelfs het meest van alle branches.

2. En waar kan je dan uit kiezen?

Het hoofdkantoor van Nike in Hilversum heeft een renbaan, Google op de Zuidas een fitnesszaal, Ernst & Young doet mee met een voetbalcompetitie voor bedrijven en bij de brandweer is het personeel zelfs verplicht om te sporten, bijvoorbeeld fitness. Maar een tegemoetkoming in de fitnesskosten (fitness buiten het werk dus) is veruit de populairste manier waarop bedrijven hun werknemers actief proberen te krijgen.

Ook acties rondom fietsen naar het werk zijn populair.

 

3. En doen we daar dan ook aan mee?

Het aantal inactieve volwassenen in Nederland neemt sinds 2000 in ieder geval wel af.

Toch is de animo van werknemers om deel te nemen aan sportactiviteiten niet erg groot. Uit een onderzoek van TNO blijkt dat meer dan de helft van de werknemers niet deelneemt aan zogenoemde “bewegingsactiviteiten” die de baas aanbiedt.

TNO-onderzoeker Claire Bernaards:

“In dit onderzoek kijken we ook naar laagdrempelige activiteiten, zoals fietsen naar het werk en lunchwandelen.”

Ze vertelt dat het aantal deelnemen aan echte sportactiviteiten, zoals fitnessen en hardlopen, nog lager ligt.

Bernaards onderzocht eerder bij verschillende bedrijven hoeveel werknemers deelnemen aan fitness binnen de bedrijfsmuren. Slechts 8 tot 22 procent trainde minstens één keer per maand. En dat terwijl ongeveer twee keer zoveel werknemers zich voor het fitnessprogramma hadden ingeschreven.

4. Wat levert het uiteindelijk op?

Het bedrijfsleven kan bijna 1 miljard euro op jaarbasis besparen als alle werknemers massaal minstens drie keer per week twintig minuten intensief gaan bewegen, concludeert een onderzoek van TNO en PricewaterhouseCoopers. Maar of er ooit zoveel werknemers gaan sporten? Dat blijft voorlopig wishful thinking, zeggen de onderzoekers zelf. Het is realistischer, schrijven zij, dat door stimuleringsprogramma’s ongeveer een kwart meer werknemers dan nu zich minstens drie keer per week in het zweet gaan werken. Dat zou de BV Nederland 380 miljoen euro per jaar opleveren. Kleine kanttekening: de investering van de werkgever in de programma’s is hierbij niet meegerekend.

En als je die investering wel meerekent? Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat iedere dollar die een werkgever investeert in sport- en dieetprogramma’s ongeveer 2,5 tot 4,9 dollar oplevert doordat werknemers minder vaak ziek thuis blijven. Maar kijkend naar alleen gerandomiseerde studies, de gouden standaard in de wetenschap, is de conclusie minder rooskleurig. We mogen er dan gemiddeld wel van afvallen (ongeveer 1,2 kg), maar de baten voor de baas vallen gemiddeld niet hoger of zelfs lager uit dan de kosten.

Zo onderzochten een aantal Nederlandse onderzoekers de kosteneffectiviteit van lifestyle-programma voor werknemers met overgewicht. Een aantal werknemers kreeg advies over dieet en persoonlijke begeleiding bij het sporten, in de hoop dat ze minder vaak ziek thuis zouden komen te zitten. De controlegroep kreeg dit allemaal niet. En wat bleek? De kosten van het programma waren ongeveer drie keer zo hoog als het financiële voordeel dat de vermindering van verzuimdagen opleverde.

NRC Q is benieuwd welke sportvoorzieningen jouw werkgever biedt en welke voorzieningen jij zou willen hebben op je werk. Vul de vragenlijst in. Maar schrik niet van de lelijke reclame na het invullen. Daar kunnen we helaas niks aan doen.