Dvd besteld bij bol.com? Dit bedrijf uit Waalwijk verdient er goed aan

Foto ANP

Onlangs nog wat besteld bij bol.com? Die bestelling had je de volgende dag in huis dankzij Docdata, een distributiebedrijf uit Waalwijk. Het is zo’n bedrijf dat maar weinig mensen kennen, terwijl iedereen er wel eens mee te maken heeft.

Docdata verloor afgelopen jaar een van zijn grootste klanten: Zalando. En dan is er nog noodlijdende klant V&D. Toch zijn de jaarcijfers over 2014 van vanochtend helemaal niet slecht. De omzet stijgt namelijk licht naar 169 miljoen euro en de winst komt uit op 7,3 miljoen euro.

Hoe kan dat?

1. Goede klant: bol.com

Docdata begon als cd-maker, maar eind jaren negentig werd het dienstverlener voor webwinkels. Voor ketens als de Bijenkorf, V&D en bol.com pakt Docdata elke online bestelling in. Het regelt ook de facturen en retourzendingen. Wereldwijd gaat het om 125.000 tot 250.000 bestellingen, per dag, vanuit dertien pakhuizen.

Eén van Docdata’s online klanten van eerste uur is bol.com. In de drukste periodes (sinterklaas, kerst) verwerkt Docdata acht bestellingen per seconde voor ze. Dat moet méér worden: de omzet was dit jaar zo’n 680 miljoen euro, in 2017 moet dat twee keer zoveel zijn.

Tussen jouw klik op ‘bestel nu’ en het inladen in de vrachtwagen zit maar anderhalf uur - met dank aan razendsnelle magazijnmedewerkers die tot na middernacht diensten draaien. Kun jij leuk tot half elf ‘s avonds nog een vaatwasser bestellen, morgen bezorgd.

“We vergeten vaak hoe uniek dat is”, zegt retaildeskundige Cor Molenaar:

“Ik zie dat in geen enkel ander land. Amazon wil binnen een paar uur kunnen leveren, Docdata doet dat al.”

Is het geen risico om sterk afhankelijk te zijn van één klant? Dat valt mee, denkt Molenaar:

“Overstappen doe je alleen als er een gedegen reden voor is. Bol en Docdata hebben een historie van nauwe samenwerking, dat zie ik niet snel veranderen.”

2. Dag Zalando, hoi Asos

Docdata verloor wel een klant die goed was voor een derde van de omzet: kledingwinkel Zalando (jaaromzet 2,2 miljard euro) bouwde een eigen distributiecentrum in Duitsland. Topman Michiel Alting van Geusau reageerde laconiek:

“We hebben zo’n sterke marktpositie dat we dat gat gemakkelijk met nieuwe orders kunnen opvangen.”

Hij kreeg gelijk. Het vertrek zorgde in de eerste helft voor 2014 voor 7 procent minder omzet, maar dat is al gecompenseerd.

Het Britse Asos (jaaromzet 975 miljoen pond) kwam erbij. Dat wilde een “hub” op het Europese vasteland, in Berlijn. Kort na deze deal sleepte Docdata nóg een contract binnen: met speelgoedfabrikant Toys ‘R ‘Us.

3. En V&D dan?

Dan is er nog het noodlijdende V&D, goed voor zo’n 7 procent van de omzet, schat SNS Securities. Ook hier zit het Docdata mee: de keten is gered én wil meer online verkopen.

 

4. PS: de lasers

Docdata heeft nog een lasertak in Veldhoven, die machines maakt voor veiligheidskenmerken op paspoorten en bankbiljetten. Met een jaaromzet van 17 miljoen lijkt die onbelangrijk. Maar hij groeit wel een stuk harder dan de andere divisies: in 2013 met 70 procent. Hij heeft één voordeel boven de distributietak: het is gemakkelijker te exporteren. De eerste vestigingen in Azië en Zuid-Amerika zijn al geopend.