Singer-songwriter met koesterende stem

De Zweeds-Argentijnse zanger José González heeft een grillige carrière. Zo treedt hij op in verschillende gedaanten: in zijn eentje, met folkrocktrio Junip, of met The Göteborg String Theory, een gezelschap componisten en klassieke instrumentalisten. Ook zijn cd-opnamen verlopen onvoorspelbaar; Vestiges and Claws is het eerste nieuwe werkstuk sinds 2007. Ondanks die lange afwezigheid blijkt er muzikaal niet veel veranderd. González is nog altijd een singer-songwriter met delicate stijl, en een verstilde basis in zijn liedjes. De hoge, koesterende stem valt wonderbaarlijk samen met de hoge klanken van zijn gitaar – op een manier die doet denken aan de vorig jaar gedebuteerde Britse Nick Mulvey, maar dan introverter. Op Vestiges and Claws tokkelt González op zijn gitaar en op zijn stembanden, lijkt het, zo koerend klinken beide. De nummers ontwikkelen zich niet volgens het stramien van couplet en refrein, maar intuïtief en zoekend, met een bezwerend resultaat.