PostNL profiteert van besparingen en groeit

Er worden meer pakketjes verstuurd, besparingen bij de posttak hebben effect. Omzet en winst stijgen bij PostNL.

Bijval voor PostNL

Na jaren van onrust over banenverlies en de krimpende postmarkt is er ruimte voor voorzichtig optimisme bij PostNL. Bij de presentatie van de cijfers over 2014 was topvrouw Herna Verhagen vanochtend tevreden met wat zij „sterke resultaten” noemde: een jaaromzet van 4,3 miljard euro, 4 procent meer dan in 2013.

Aandeelhouders waren het met Verhagen eens: de koers schoot vanochtend aanvankelijk met bijna 10 procent omhoog. Beleggers waren te spreken over het bedrijfsresultaat van 293 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het vorige jaar.

De positieve reactie op de beurs is ook een uitgesteld effect; volgens analisten kregen andere postbedrijven in de loop van 2014 al hogere waarderingen. Het herstel van PostNL komt dus wat aan de late kant.

Dat er herstel is, is vooral te danken aan de kostenbesparingen die gehaald zijn bij de divisie die de post bezorgt. Het schrappen van banen en een nieuwe, goedkopere pensioenregeling zorgen voor een bezuiniging van 127 miljoen euro.

De prijsverhogingen (PostNL mag meer geld vragen voor een postzegel) compenseren de daling van het postvolume met 10,7 procent. Nog een voordeel, aldus Verhagen: het was in 2014 vaak mooi weer. Dat scheelt in ziekteverzuim en het leidt tot minder klachten over bezorging.

De komende jaren verwacht PostNL te blijven bezuinigen op het bezorgen van brieven; als de Eerste Kamer akkoord gaat zal het aantal postkantoren en brievenbussen sterk dalen.

Qua groei moet PostNL het hebben van e-commerce, bestellingen via internet. De pakketdienst leverde 8,8 procent meer omzet op.

Dat het aantal brieven dat verstuurd wordt in Nederland sneller daalt dan in het buitenland, zou PostNL ruimte kunnen bieden voor samenwerking en overnames. In een recent rapport gaan de analisten van de Duitse vermogensbeheerder MainFirst uitgebreid in op een mogelijke fusie van PostNL en het Britse Royal Mail. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat Britse mededingingsautoriteiten zo’n fusie zullen toestaan.

Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen, ziet een heel andere oplossing: weer samengaan met koeriersdienst TNT Express. „Post is een hopeloze zaak. Er komt een moment dat er geen enkele brief meer wordt verstuurd. PostNL moet het dus van de pakketten hebben. Samen met TNT Express had het een redelijk compleet netwerk. Dat zij ooit uit elkaar zijn gehaald, heb ik nooit begrepen.”