Ntjam Rosie nu nog vrijer en bekoorlijker

De in Rotterdam woonachtige zangeres Ntjam Rosie begon in een jazzy neo-soulgenre, maar ze verbreedde haar stijl met latin en gaf haar Afrikaanse wortels – de gospel die ze als kind hoorde in de Kameroense kerk – de ruimte. Inhoudelijk was Rosies groei als zangeres al te merken op At the Back of Beyond (2013) waarop ze prettig persoonlijk en reflectief werd. Nu is er het indrukwekkende, zelfgeproduceerde The One, een delicaat, voornaam en gedetailleerd album dat haar naam als veelzijdig vocaliste bestendigt. Bekoorlijk danst ze over de noten, bezielend en vrij zingend in het Engels, Frans en Bulu – de taal uit Kameroen. Ze varieert met haar band in aanpak, van licht deinend in een zacht vloeiende beweging tot stevig tegendraads tegen de harmonie in, in contrastzang met vocaliste Pink Oculus. Maar ook vallen haar gelukkige muziekinhoudelijke keuzes op. Composities breken knap open, strijkers geven intimiteit. Intens is de solo in I’m Loved van trompettist Eric Vloeimans.