Jij zorgt dat wij chocola, ballonnen en drank kopen

Foto iStock

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Category manager
Bedrijf: Greetz
Wat opvalt aan de vacature: “‘Work hard, play hard’ is ons motto. Dat zie je niet alleen terug in de resultaten maar ook in de altijd gezellige vrijdagmiddagborrel.”

Wat ga je dan doen?

Via Greetz kun je online cadeaus en kaarten bestellen, die vervolgens fysiek bezorgd worden. Het bedrijf werkt met verschillende categorieën. ‘Wenskaarten’ of ‘bloemen’ bijvoorbeeld. Als category manager voor de functie ben je eindverantwoordelijk voor chocolade, ballonnen en dranken (samen één categorie). Je zorgt voor nieuwe producten, een goede verzending en een tevreden klant. Je stuurt één collega aan die over de inrichting van de online winkel gaat en je overlegt dagelijks met specialisten die zich bezighouden met de logistiek en productontwikkeling.


Belangrijk onderdeel: de marketing van ‘jouw’ producten. Greetz verstuurt per jaar zo’n zes miljoen kaarten, maar hoe zorg je ervoor dat mensen weten dat het bedrijf ook zoiets als ballonnen verkoopt? Niek Veendrick, topman:

“Je denkt na over wat je klant wil, van welke media hij gebruikmaakt of welke evenementen hij bezoekt. Zo hadden we op Valentijnsdag een actie: wanneer je iets kocht bij een bekende parfumerie, kreeg je er een bon bij waarmee je gratis een heliumballon bij ons kon versturen.”

Waarom zoeken ze iemand?

“Ons kernproduct is de wenskaart, maar we willen hard groeien. We zien ook kansen in andere cadeaucategorieën”, zegt Veendrick. In dat soort groei moet natuurlijk wel geïnvesteerd worden, vandaar deze nieuwe functie.

Wat verdient dat?

Tussen de 4.000 en 5.000 euro bruto, plus een bonus.

Wat voor collega moet je zijn?

Volgens Veendrick (zelf topman, misschien moeten we het ook eens aan de stagiair vragen) is Greetz een bedrijf met weinig hiërarchie. Je moet voor deze functie een ondernemend type zijn:

“We willen geen één of twee procent groei, maar honderd procent. En als je zelf geen actie onderneemt, gebeurt het niet. Maar… we verkopen een product dat mensen blij maakt en verrast. Zo willen we ook met collega’s omgaan. Er is veel ruimte voor leuke dingen zoals teamuitjes of een vrijdagmiddagborrel.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Bij een bedrijf dat hard wil groeien kun je niet altijd om vijf uur de deur achter je dicht trekken. Maar bij die ambitie hoort volgens Veendrick soms ook een beetje chaos. “Het is geen corporate bedrijf, niet alles is even strak georganiseerd.”