Hogere omzet PostNL door duurdere postzegels en meer pakketjes

De postzegels van afgelopen jaar, ter ere van '175 Jaar Spoor in Nederland'. Foto ANP / Lex van Lieshout

PostNL heeft vorig jaar meer omzet weten te boeken. De hogere postzegelprijs zorgde ervoor dat er geen verlies werd geleden op de krimpende brievenmarkt. Verder wist het bedrijf meer pakketjes te bezorgen. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend.

Het bedrijf boekte in 2014 een omzet van 4,25 miljard euro, een stijging van twee procent. De nettowinst kwam uit op 226 miljoen, tegen een verlies van 170 miljoen euro in 2013 (al kwam dat grotendeels door het verlies op de aandelen van het afgesplitste TNT Express).

De postmarkt in Nederland kromp vorig jaar met bijna twaalf procent, meldt het voormalige staatspostbedrijf. Omdat er 127 miljoen euro aan kostenbesparingen werden doorgevoerd en de postzegelprijzen mochten worden verhoogd, wist PostNL toch de resultaten te verbeteren. De groei in het aantal bezorgde pakketjes van bijna 9 procent droegen daar ook aan bij.

Het bedrijf claimt verder dat de betrouwbaarheid van de postbezorging is verbeterd van 95,8 procent in 2013 naar 96,7 procent.

Vierde kwartaal

In het vierde kwartaal kwam de omzet van PostNL uit op 1,2 miljard euro, 4 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst verbeterde flink, van 19 naar 116 miljoen euro.

Topvrouw Herna Verhagen van PostNL zegt in het persbericht bij de jaarcijfers te verwachten dat de goede resultaten in 2015 aanhouden.

Lees op NRC Q: Op zoek naar de beste partner voor PostNL.