Helse doemkreten en een hemels feestkoor

Het is een gouden tijd voor onbekende opera’s en oratoria. In een verzadigde cd-markt speuren dirigenten (en operahuizen) alert naar titels die kwaliteit paren aan een verrassingsfactor. Een voorbeeld is de Rappresentatione di anima e di corpo van Emilio de Cavalieri, een van de paar muziekdrama’s van rond 1600 die aanspraak maken op de titel eerste ‘opera’ (doorgaans wint Euridice van Peri uit hetzelfde jaar). Wezensverschil: de Rappresentatione is geen mythologisch maar populair-religieus werk, waarin lichaam en ziel een leergesprek aangaan. Ook andere elementen – tijd, genot, wijsheid – dragen bij aan de moraal: het hemelse leven gaat boven het aardse. Er waren wel al uitvoeringen beschikbaar, maar deze nieuwe opname door René Jacobs is door de uitstekende solisten en de frisse felheid waarmee alle scènes worden neergezet een onmisbare aanvulling. Verdoemde zielen jammeren uit de ‘monden van de hel’, waarna een extatisch feestkoor het hemels alternatief schetst.