Girl Scout cookies verantwoordelijk voor ‘moderne slavernij’

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Girl Scout cookies zijn zo Amerikaans als hamburgers en het Witte Huis. Maar het verre nichtje van de Nederlandse kinderpostzegel is momenteel het onderwerp van controverse, schrijft USA Today.

De opbrengsten uit de verkoop van de koekjes (Thin Mints, Do-si-dos en Tagalongs) worden gebruikt om de activiteiten van jongerenorganisatie Girl Scouts of the United States of America te bekostigen:

Het personeel in de Mother’s Cookies-fabriek in Louisville die de Girl Scout-koekjes maakt, wordt gedwongen werkweken van zes of zeven dagen te draaien. Anders wordt men ontslagen. Veel medewerkers van de fabriek in Louisville, die al jaren werken voor een salaris van 16 dollar per uur, zijn het zat en spreken van moderne slavernij. Het is in ieder geval slechte reclame voor de degelijke en oer-Amerikaanse Girl Scouts.

Salix wordt eindelijk overgenomen

Salix Pharmaceuticals, een Amerikaanse fabrikant van maag- en darmmedicijnen die het afgelopen jaar een paringsdans uitvoerde met meer dan vier partijen voor een overname, wordt eindelijk verkocht. Volgens The New York Times legt het Canadese Valeant Pharmaceuticals 10,4 miljard dollar neer voor het bedrijf.

Dat komt neer op 158 dollar per aandeel Salix. Dat is net iets meer dan de koers waarmee het bedrijf vrijdag het weekend in ging. De aandeelprijs werd de afgelopen weken al flink opgedreven door de geruchten van een aanstaande overname. Voor het in Quebec gebaseerde Valeant is de aankoop van Salix een mogelijkheid om fors uit te breiden binnen Noord-Amerika, waar de markt voor medicijnen tegen onder andere diarree groot is (naar schatting 5 miljard dollar).

Maar of de aankoop van Salix erg verstandig is, betwijfelt The Wall Street Journal Valeant verdubbelt door de aankoop van de Amerikaanse medicijnfabrikant de eigen schuld naar 31 miljard. Daarnaast projecteerde Salix in november dat de markt voor hun medicijnen krimpt.

Social media voor kleine bedrijven succesvol

Main Street Hub, een marketingbureau dat kleine bedrijven helpt bij hun social media strategie, heeft 20 miljoen dollar opgehaald, meldt Techcrunch.

Sinds de oprichting in 2010 haalde Main Street Hub al meer dan 40 miljoen dollar op. Het bureau heeft zo’n zesduizend klanten die gemiddeld 350 dollar per maand betalen voor de social media-kunsten van het bedrijf. Deze zogeheten ‘mom and pop’-bedrijven zijn te klein om personeel in dienst te nemen om social media in de gaten te houden of strategieën te ontwikkelen om hun online bereik te vergroten. Matt Stuart, co-CEO legt uit wat Main Street Hub doet:

“We deliver a combined product using existing communication channels including marketing automation, customer relationship management, social media, reputation management and mobile, web and email marketing”.

Hoewel er vergelijkbare diensten als Main Street Hub bestaan zoals Marketo en Eloqua, richt het bedrijf in Austin op de kleinste bedrijven en individuele winkels van franchisen. Met succes, sinds 2011 groeide het bedrijf uit van 11 tot 470 medewerkers.