Op zoek naar de beste partner voor PostNL

Beeld NRC Q

Britten en Nederlanders zijn voor elkaar gemaakt. Als postbedrijf dan. Tenminste, dat vindt de Duitse vermogensbeheerder MainFirst. Royal Mail heeft een sterke balans, PostNL (vandaag jaarcijfers) zit met een negatief eigen vermogen. PostNL heeft flink geïnvesteerd in de infrastructuur voor pakketdiensten, Royal is daar nog niet aan toegekomen. En dan zijn er nog hun topvrouwen.

In een recent rapport aan hun investeerders gaan de analisten van MainFirst uitgebreid in op een mogelijke fusie tussen de twee. En vooral: waarom dat zo’n goed idee is. Maar hoe serieus is die optie? En waarom dan niet PostNL’s grootste concurrent: de Duitsers?

Update 7:55 uur:

PostNL heeft over 2014 een nettowinst geboekt van 226 miljoen euro. Dat heeft het postbedrijf vanochtend bekendgemaakt. In 2013 leed PostNL nog 170 miljoen euro verlies. De omzet steeg licht van 4,16 naar 4,25 miljard euro. Een verdere daling van het aantal bezorgde brieven (met 10,7 procent) werd gecompenseerd door prijsverhogingen en 127 miljoen euro aan bezuinigingen. De pakketbezorging steeg wel: met 8,8 procent.

Van PTT tot TPG, TNT en PostNL. Zo verging het PostNL de laatste jaren:

Hoe doen ze het?

Nederland en Duitsland zijn twee van de weinige EU-landen waar de postmarkt is geprivatiseerd én waar volledige concurrentie is. Elk bedrijf dat aan de regels voldoet, mag hier post bezorgen. PostNL heeft als grootste aanbieder wel een aantal plichten, zoals vijf keer per week brievenbussen legen.

De Britse postmarkt is eveneens geliberaliseerd, maar Royal Mail hoeft - in tegenstelling tot concurrenten - geen btw te betalen.


PostNL (31.000 werknemers) is van de drie de kleinste speler: de brievenomzet ligt rond de 2 miljard euro, waar Royal Mail bijna op 5 miljard zit en Deutsche Post op 5,6 miljard. Dat niet alleen. Nergens in Europa dalen de postvolumes zo hard als hier: jaarlijks met zo’n 10 procent. Vandaar dat PostNL graag wil groeien in het buitenland.

Geen gek plan dus, van MainFirst?

Op papier klinkt het best aardig, een fusie van Royal Mail en PostNL.

Maar is het ook realistisch? Nee, zegt PostNL. En dat beamen analisten. Al was het maar vanwege de Britse mededingsautoriteit. “Die gaat zoiets nooit toestaan”, zegt André Mulder van KeplerCheuvreux.

“In het Verenigd Koninkrijk is PostNL de grootste concurrent van Royal Mail. Het heeft daar 26 procent van het postvolume in handen. Als die twee samengaan blijft er geen concurrentieruimte meer over.”

Dat blijkt wel uit een eerdere, vruchteloze poging van het toenmalige TNT een joint venture met Royal Mail aan te gaan. Mulder: “Ze werden aan alle kanten tegengewerkt.” Sowieso, zegt hij, “is dat hele idee van synergie achterhaald”:

“Je zit hier ook nog met een geografisch probleem. Er zit een Noordzee tussen. Tenzij ze Boskalis de boel willen laten uitbaggeren.”

Deutsche Post dan maar?

Een fusie met Deutsche Post zou meer voor de hand liggen. Niet in de laatste plaats omdat PostNL over de grens het meest last heeft van Duitse concurrentie. Maar ook hier is het onwaarschijnlijk dat de Duitse reguleerder akkoord gaat.

Wat dat betreft blijft eigenlijk alleen het Belgische BPost over, zegt Mulder. “Daarmee heeft PostNL weinig raakvlakken.” Maar is dat dan wel realistisch? Nee, zegt hij. En met hem onder meer Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen. Áls er dan gefuseerd moet worden, ziet Versteeg een heel andere oplossing voor zich: weer samengaan met koeriersdienst TNT Express.

“Post is een hopeloze zaak. Er komt een moment dat er geen enkele brief meer wordt verstuurd. PostNL moet het dus van de pakketten hebben. Samen met TNT Express had het een redelijk compleet netwerk. Dat zij ooit uit elkaar zijn gehaald, heb ik nooit begrepen.”