Chinese bedrijven trekken zich terug uit Amerikaanse beurzen

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Laat je niet misleiden door de succesvolle beursgang van Alibaba vorig jaar, waarschuwt de South China Morning Post. Chinese bedrijven trekken zich terug van de Amerikaanse beurs.

Volgens de krant schreven veertien bedrijven zich vorig jaar uit bij Amerikaanse beurzen vanwege conflicten over de nalevingskosten, te lage waarderingen door investeerders of beschuldigingen van fraude en corruptie. Andere Chinese bedrijven gaan de private markt op, een trend die The Wall Street Journal al in 2012 signaleerde.

Hoewel er succesvolle bedrijven als Alibaba de oversteek maken naar de VS om daar legitiem zaken te doen, denken analisten dat een groot deel dat niet doet. Al kwam het bedrijf van Jack Ma ook al in de problemen in Amerika vanwege de verkoop van niet-bestaande goederen. Ook voldoen veel van de Chinese bedrijven die zich terugtrekken volgens hen sowieso niet aan de voorwaarden om het in Amerika te kunnen redden.

De grote man achter het succes van Sony

Shuhei Yoshida is misschien een onbekende naam bij het grote publiek, maar onder gamers én zakenlui is hij een belangrijke speler. Yoshida is de president van Sony’s Worldwide Studios en volgens Bloomberg de man die het bedrijf naar de top van de game-industrie heeft geholpen.

Yoshida zorgde er de afgelopen maanden voor dat de lancering van de spelcomputer Playstation 4 de beste was in de geschiedenis van Sony en dat de aandelen het afgelopen jaar met meer dan 80 procent stegen.

Een uitgebreid interview van het Computer History Museum met ‘game changer’ Shuhei Yoshida:

Volgens Yoshida is het huidige succes van Sony te danken aan het feit dat zijn divisie investeert in kleine nieuwe ontwikkelaars, in plaats van hun geld in te zetten op al bestaande succesvolle franchisen als Call of Duty of Grand Theft Auto. Het feit dat Yoshida op Twitter onafhankelijke game-ontwikkelaars bewierookt spreekt voor zijn drang om te innoveren in de verkrampte markt van de videospellen.

Toch zal Sony meer op Apple, Google en Amazon gaan lijken in de toekomst en minder op de ruwe diamantjes onder de game-startups kunnen gaan letten. Zo werkt Yoshida aan een virtual reality-bril en richt het Japanse bedrijf zich ook steeds meer op platform overstijgende producten en diensten, waardoor Sony zich op het terrein gaat begeven van bovenstaande concurrenten. Nog meer zaak voor ‘game changer’ Yoshida om zich te richten op eigenzinnige content van opkomende spelontwikkelaars.

Hitachi de beveiliging in

Internationaal conglomeraat Hitachi biedt vanaf april ook beveiligingsdiensten in heel Azië aan, schrijft Asia Nikkei Review. Dat doet het Japanse bedrijf via een dochterbedrijf in Singapore.

De uitbreiding van Hitachi past bij het bedrijf dat zich al onder andere richt op defensie, IT, infrastructuur, digitale media en elektronica. Het Japanse conglomeraat zal zich naast beveiligingssystemen voor verkeer en gebouwen ook richten op nieuwe gepersonaliseerde manieren van surveillance. Met behulp van eigen R&D naar hoge resolutie cameratechnologie wil Hitachi volgend jaar hoogwaardige en moderne beveiligingsdiensten leveren in landen als Indonesië, Thailand en Malesië.