Vliegtuigen lichter en goedkoper maken

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit: Ingenieur constructie- en fabricagetechnologie. Er is een vacature voor.

Bedrijf:

Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR)

Opvallend:

Aan het begin van je carrière word je gekoppeld aan een coach.

Wat ga je dan doen?

De afdeling waar je in deze functie terecht komt, houdt zich bezig met materialen voor het geraamte van vliegtuigen (de romp, de vleugels, de staart en het onderstel). Hoe lichter het vliegtuig, hoe beter. Jouw afdeling bestudeert en ontwikkelt de mogelijkheden van composietmaterialen, die bestaan uit dunne laagjes opgestapeld materiaal. Bert Thuis, hoofd van de afdeling: „Composiet was altijd handwerk en dat is duur. Mijn afdeling bekijkt hoe we dit het beste kunnen automatiseren. Deze vacature is vooral bedoeld om samen met de klant constructies te bedenken die je op nieuwe machines kan maken.”

Waarom zoeken ze iemand?

Naast vliegtuigbouwers zijn steeds meer andere branches zoals de auto-industrie, spoorwegen en de maritieme sector geïnteresseerd in het gebruik van geautomatiseerd vervaardigde composietmaterialen.

Wat voor collega moet je zijn?

Je werkt in een team van vijfentwintig mensen. „De universitair opgeleiden verzinnen ideeën en doen het rekenwerk, de hbo’ers programmeren de machines en de mbo-geschoolden werken met die machines. Die mix vind ik heel erg leuk, het is anders dan als je met alleen maar ingenieurs zit,” zegt het afdelingshoofd. Volgens Thuis moet je daarom op verschillende niveaus kunnen communiceren. „Op de werkvloer zijn de grapjes toch anders dan achter de computer.”

Wat ga je verdienen?

Als startende ingenieur begin je met een jaarsalaris rond de 35.000 euro. Je kan verder doorgroeien tot medior- en seniorniveau.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Je moet niet alleen een snelle auto of een mooi pak willen hebben, maar besmet zijn met het ‘techniekvirus’, omdat je vooral technisch inhoudelijk door kan groeien, denkt Thuis. Een mogelijke drempel is de locatie: midden in de Noordoostpolder, wat niet zo centraal is als de studentenstad waar je als junior misschien net vandaan komt.