Waarom zou Uber boetes betalen, die wet kan toch ook anders?

Ophouden? Nee, daar houdt het taxibedrijf Uber niet van. Het bedrijf laat zich niet afschrikken door 50.000 euro aan boetes en protesterende taxi-chauffeurs. Uber gaat dan ook door met het aanbieden van de omstreden taxi-app UberPOP. Daarmee kunnen particulieren taxiritten uitvoeren.

Sterker nog, Uber stuurt een zelf opgesteld advies om de taxiwet te veranderen naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu en aan Tweede Kamerleden, zo vertelt Benelux-directeur Niek van Leeuwen tegen deze krant.

In het advies wijst het van oorsprong Amerikaanse bedrijf op de positieve gevolgen van de app op mobiliteit en de kosten van transport. Het bedrijf wil onder meer dat het kabinet de wet rondom personenvervoer op zo’n manier aanpast dat er geen wettelijk onderscheid meer is tussen taxi’s en normale personenauto’s.

„We worden gesterkt door uitspraken eerder dit jaar van Maarten Camps [de hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, red]. Het is ook volgens hem duidelijk dat innovatie heel snel gaat, en dat de stappen om wetten te veranderen langer duren. Te lang. „En dat is zonde”, zegt Van Leeuwen.

Uber heeft in meer landen problemen met overheden. In Nederland loopt er een bodemprocedure van het bedrijf tegen de beslissing om boetes uit te delen.

„Als een rechter in een eindoordeel zegt: dat mag niet, dan stoppen we met UberPOP”, zegt hij.

Waarschijnlijk komt staatsecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu in maart met plannen voor een nieuwe wet.