Delft is van ‘litteken’ af: na vanavond rijdt de trein hier ondergronds

Delft gaat zijn ‘litteken’ eindelijk begraven. Dat kopte NRC Handelsblad ongeveer vijf jaar geleden. Het spoorviaduct waar de trein langs Delft sinds halverwege jaren zestig overheen reed, splitste het centrum in tweeën. Vanavond rijdt er voor het laatst een trein over deze ‘ritssluiting’. De stad is herenigd. Bijna.

Het plafond van de nieuwe stationshal van Delft is voorzien van lamellen met daarop een historische plattegrond van de stad. Foto ANP / Bart Maat

Delft gaat zijn ‘litteken’ eindelijk begraven. Dat kopte NRC Handelsblad ongeveer vijf jaar geleden. Het spoorviaduct waar de trein langs Delft sinds halverwege jaren zestig overheen reed, splitste het centrum in tweeën. Vanavond rijdt er voor het laatst een trein over deze ‘ritssluiting’. De stad is herenigd. Bijna.

Het viaduct moest worden vervangen door een spoortunnel van 2,3 kilometer lang. Die tunnel is de afgelopen jaren gebouwd. Op 28 februari gaat hij open, net als het nieuwe ondergrondse station.

Twitter avatar ProRail ProRail Het spoorviaduct is mooi verlicht! Veel plezier allemaal. #laatstetrein #Delft
Hierna: http://t.co/LAvBgAQ0kr http://t.co/XyANvJfgpt

Gezicht op Delft

Maar de tunnel kwam er niet op puur esthetische gronden. Het Nederlandse spoornetwerk werd steeds drukker en de twee sporen op het viaduct volstonden niet meer voor al dat verkeer. Delft was een flessenhals geworden. De drukte (in 2010 denderden er zo’n 350 treinen per etmaal over het spoor) had bovendien behoorlijke geluidsoverlast tot gevolg. Omwonenden klaagden over trillingen en fijnstof.

Spoorbeheerder ProRail werd verantwoordelijk voor de aanleg van de tunnel, de gemeente Delft nam de ontwikkeling op zich van het nieuwe stuk centrum dat dankzij de tunnel ontstond. Het nieuwe stadskantoor wordt er gevestigd, alsook woningen en kantoren.

Het monumentale stationsgebouw wordt voortaan als horecagelegenheid gebruikt. Treinpassagiers die aankomen in de stationshal, worden getrakteerd op een uitzicht op de oude stad. Dat is geïnspireerd op het bekende schilderij Gezicht op Delft van de Delftse schilder Johannes Vermeer, zegt Francine Houben, directeur van het verantwoordelijke architectenbureau Mecanoo:

Twitter avatar FrancineHouben Francine Houben Straks laatste trein over viaduct Delft. Woonde 15 jaar op Spoorsingel, werkte 8 jaar aan ontwerp station/stadskantoor. @mecanoo_ speciaal!

ProRail gaat na het passeren van de laatste trein over het viaduct aan de slag om het bestaande spoor aan te sluiten op het spoor in de tunnel. Dit moet een week gaan duren. Tussen 22 en 27 februari rijden geen treinen tussen Schiedam en Den Haag Hollands Spoor en worden reizigers met bussen vervoerd. De sloop van het ‘litteken’ begint volgens persbureau ANP in maart.