Wessanen maakt weer winst

Producten van voedingsmiddelenconcern Wessanen. Foto ANP / Lex van Lieshout

Hoewel in het vierde kwartaal weer een miljoenenverlies (- 6,4 miljoen euro) werd geleden, wist het beursgenoteerde voedingsbedrijf Wessanen het volledige jaar 2014 met een nettowinst van 45 miljoen af te sluiten. In 2013 werd nog een verlies geboekt van 0,1 miljoen. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend.

Het positieve resultaat kom voor een groot deel door succesvolle verkopen van bedrijfsonderdelen, zoals Izico (snacks) en Natudis (groothandel in natuurvoeding). Maar ook zonder deze eenmalige boekwinsten was het bedrijfsresultaat in 2014 positief: 11,4 miljoen euro. De omzetontwikkeling gaf ook een tweeledig beeld: over het gehele jaar groeide die, met ruim 6 procent tot 433,5 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2014 was er juist een omzetdaling van ruim 5 procent.

Geen snacks meer

Wessanen is, zoals wel vaker in de recente geschiedenis, met een strategische heroriëntatie bezig. Het historische bedrijf, dat dateert van 1765, wil zich nu volledig richten op biologische voeding. In Nederland is het vooral bekend van het merk Zonnatura. Vroeger verkocht Wessanen ook diepvriessnacks.

De 10 cent aan dividend die de directie van Wessanen per aandeel in het vooruitzicht stelt is een verdubbeling ten opzicht van 2013. Aandeelhouders waren niettemin niet onder de indruk: de koers vanhet aandeel daalde vanochtend met ruim 5 procent tot 5,80 euro.

Lees meer over het nieuwe Wessanen in dit stuk dat eerder in NRC verscheen.