Werklozen Nieuw-West krijgen op Schiphol extra kansen

Air France-KLM heeft het moeilijk. Maar bij werkgelegenheidsproject Nieuw-West Airport Express vrezen ze niet voor een verlies aan banen.

Een baan op Schiphol voor honderd werklozen is het streven. Foto ANP

De timing is waarschijnlijk toeval. Op de dag dat Air France-KLM de jaarcijfers bekendmaakt en een tekort van 198 miljoen over 2013, presenteert het Luchtvaart College het voorlopige resultaat van het werkgelegenheidsproject Nieuw-West Airport Express. Het Luchtvaart College en Nieuw-West probeerden daarmee honderd werklozen uit het stadsdeel aan een baan op Schiphol te helpen. De provincie Noord-Holland steunde het met 2 ton.

De werkzoekenden kregen sollicitatietraining, taalcursussen, en konden twee weken lang rondkijken bij allerlei bedrijven op Schiphol. „Iedereen denkt bij Schiphol aan piloten en stewardessen, maar het grootste deel van het werk zit in de logistiek, veiligheid en catering”, vertelt programmamanager Margreet Hak. „Door dit project krijgen mensen een idee wat voor soort werk en bedrijven er nog meer zijn op de luchthaven.”

Zo is de baan die de 47-jarige Erkan Arslan kreeg na deelname niet iets wat voor de hand lag toen hij in de bijstand kwam, vertelt de voormalig eigenaar van een Turks restaurant in Amsterdam Nieuw-West. Maar hij is erg blij met zijn werk: hij maakt mensen nu wegwijs als ‘ticketreader’ en zorgt voor het vervoer van bagagekarren als ‘karregulator’.

De meerwaarde van het project, een initiatief van stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud, zit volgens Hak in de korte lijntjes tussen het Luchtvaart College en het vliegveld. „Mensen die normaal gesproken op papier geen 10 zijn maar een 8, komen doorgaans niet bovenop de stapel. Door onze contacten krijgen dit soort kandidaten toch een kans en worden ze uitgenodigd voor een gesprek.” Hak schat dat het succespercentage van het project, dat in juni afloopt, op 70 procent ligt. De provincie is tevreden over de tot nu toe behaalde resultaten.

Heeft het zin door te gaan met het project als de onderneming die verantwoordelijk is voor de meeste werkgelegenheid,Air France-KLM dus, in zulke moeilijke omstandigheden verkeert? Directeur van het Luchtvaart College Dionne Vorst is niet bang voor een tekort aan banen. „We zien juist dat het de laatste tijd iets aantrekt. Het klopt dat de afnemende vraag elders in het land de arbeidsmarkt hier heeft beïnvloed. Maar de vraag fluctueert hier altijd; het is hier hollen of stilstaan.”

Vorst denkt bovendien dat de aanpak op maat ervoor zorgt dat ze mensen toch bij bedrijven geplaatst krijgen. „Als een bedrijf op Schiphol hier een externe vacature de deur uitdoet, krijgt het honderden reacties. Het kost heel veel tijd dat te verwerken. Wij komen gewoon met een aantal namen.” Dat beaamt Rowena Lodder, directeur HR bij het Hilton. „We krijgen ontzettend veel brieven van mensen die ‘moeten’ solliciteren wegens hun sollicitatieplicht. De mensen die via dit traject komen, zijn in ieder geval ontzettend gemotiveerd aan de slag te gaan. Die voorselectie helpt enorm.”