Turkije bestelt ondanks protesten gewoon Chinees antiraketsysteem

Shanghai's skyscrapers Shanghai World Financial Center (L), Shanghai Tower (R) and Jin Mao Tower (top) are seen at the financial district of Pudong in Shanghai in this March 29, 2014 file photo. Chinese companies are on a pace to cut capital spending by around 7 percent this year, the biggest annual reduction since the global financial crisis, deepening an economic chill. To Match Analysis CHINA-ECONOMY/INVESTMENT REUTERS/Carlos Barria/Files (CHINA - Tags: BUSINESS) Beeld Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Turkije is een belangrijke NAVO-partner. China is een economische grootmacht die de VS vrezen én beschouwen als cruciale handelspartner. Nu komen die twee landen samen met een deal waar de Amerikanen en andere NAVO-landen niet blij mee zijn.

De Turkse minister van Defensie meldt dat de in 2013 voorgenomen overeenkomst met China Precision Machinery gewoon doorgaat. De handelsdeal ter waarde van bijna drie miljard euro behelst een nieuw antiraketsysteem dat de Chinezen voor de Turken zullen bouwen. Het wapentuig zal níét worden geïntegreerd in het NAVO-systeem.

Het valt wel te begrijpen dat dit niet heel goed valt, schrijft Reuters.

“China Precision Machinery is onderhevig aan sancties omdat het wapens verkoopt aan Iran, Syrië en Noord-Korea, die onder de Amerikaanse wet verboden zijn om de verspreiding van massavernietigingswapens tegen te gaan.”

Amerikaanse toestanden: de shopping spree in Azië

Het woord shopping spree roept in de VS associaties op met de topwinkeldag na Thanksgiving: de novembervrijdag wanneer iedereen lijkt te winkelen, op zoek naar de goedkoopste televisies en spijkerbroeken. Maar in Azië kunnen ze ook shoppen, schrijft de Nikkei Asian Review: China, Vietnam, Indonesië en India - samen goed voor bijna drie miljard mensen - hebben holiday-seizoenen waarin de producten niet aan te slepen zijn.

“Door de culturele en religieuze diversiteit kent Azië een veelheid van grote vakanties en feestdagen”, aldus de site. “Terwijl de inkomens er stijgen nemen ook de uitgaven rond feestdagen toe, wat een schat aan mogelijkheden voor bedrijven oplevert.”

De koopkracht neemt toe en ondernemingen uit de hele wereld profiteren. In China worden momenteel records gebroken tijdens het lente-festival rond het begin van het nieuwe jaar. Ook in Vietnam gaat het goed: er worden meer auto’s dan ooit verkocht tijdens de huidige Tet-feestdag.

Een icoon van Bollywood verdwijnt

Het gaat goed met Bollywood en met de Indiase filmbusiness: The Best Marigold Hotel (een verrassende hit in 2012) en The Second Best Marigold Hotel (binnenkort in premiére) werd in India gefilmd en spelen ook in het land. Maar een icoon van het Bollywoodgenre wordt nu neergehaald.

De BBC bericht dat de romantische komedie Dilwale Dulhania Le Jayenge donderdag voor het laatst is vertoond in Mumbai. De titel van de film is vertaald als The Brave-Hearted Will Take The Bride” Het is de topfilm in het genre; zo bekend dat president Obama er vorige maand uit citeerde toen hij India voor het eerste bezocht, wat in India waarderend werd opgemerkt.

De film werd in 1995 voor het eerst vertoond en draaide sindsdien nonstop: een absoluut record, vermoedelijk wereldwijd. Nu is het niet langer commercieel de moeite, aldus de BBC.