Wereldwijd sportwedstrijden uitzenden? Dat kost je dan 21 miljard

Foto Reuters

21 miljard euro. Zoveel produceert een land als Mozambique of Albanië per jaar. Zoveel besteedden alle adverteerders in Groot-Brittannië in twaalf maanden. En voor dat geld koop je 175 Lionel Messi’s – à 120 miljoen euro, aldus de website Transfermarkt.com.

21 miljard, becijferden de onderzoekers van accountantsbureau Deloitte, is het bedrag dat tv-concerns en telecombedrijven wereldwijd in 2014 besteedden aan de uitzendrechten voor sportwedstrijden. Van het Engelse Premier League-voetbal en het American football van de NFL tot de NASCAR-races, ijshockey in Canada en de Eredivisie in Nederland. Het betreft uitsluitend competities die elk jaar plaatsvinden, dus nog zonder Olympische Spelen en EK en WK voetbal.

Dit wordt betaald voor de live uitzendrechten van sportcompetities (in miljoenen dollars)

Vorige week werd bekend dat de Britse betaaltelevisieaanbieder Sky Television en British Telecom (BT) samen weer een hoger bedrag hebben neergeteld voor de Premier League. Sky en BT betalen vanaf het seizoen 2016/2017 circa 2,3 miljard euro per jaar. Dat komt neer op ruim 13,5 miljoen euro per wedstrijd.

Waarom zulke astronomische bedragen?

Het antwoord is simpel: iedereen houdt van sport. Nou ja, bijna iedereen houdt van sport op tv. De analisten van Deloitte:

“Veel commentatoren blijven vragen wanneer de luchtbel van de sportrechten zal barsten. Wij denken echter dat de opbrengsten van ‘premium’ sport voorlopig zullen blijven stijgen.”

Topsport blijft volgens Deloitte een groot publiek trekken dat relatief jong en koopkrachtig is, en daarmee aantrekkelijk voor het bedrijfsleven. Topsportrechten stuwen het aantal abonnementen van betaal-tv-zenders en genereren hoge reclame-inkomsten voor omroepen. Dat is belangrijk, zeker in een snel veranderende mediawereld. In sommige gevallen, aldus Deloitte, lijken sportrechten met hun langlopende, meerjarige contracten, zelfs immuun voor een slechte economie.

Met name in de Verenigde Staten is sport al jaren van cruciaal belang voor de grote tv-netwerken die afhankelijk zijn van reclame-inkomsten. Dat merkte CBS twintig jaar geleden al, toen het de rechten voor het American football (NFL) kwijtraakte aan nieuwkomer Fox. De kijkcijfers stortten in, het mannelijk publiek keerde zich af van de zender, inkomsten uit commercials daalden. De NFL is inmiddels de duurste sportcompetitie ter wereld.

Sport belangrijk in concurrentiestrijd

In Europa is topsport en dan met name voetbal, ook een belangrijk wapen in de concurrentiestrijd tussen de traditionele betaaltelevisiezenders en telecombedrijven die nieuw zijn op de tv-markt. In Nederland zou internetaanbieder Ziggo ook interesse hebben gehad in de Eredivisie of de Champions League, maar dat is nooit officieel bevestigd. Die belangstelling heeft in elk geval niet geleid tot de aankoop van een rechtenpakket.

Telecombedrijven, zeggen deskundigen, hoeven geen winst te maken op de sportdeals zelf. Zij verkopen breedbandinternet, mobiele en vaste telefonie en televisieaansluitingen. Topsport is dan de allerbeste reclame voor hun zogenoemde ‘triple of quad play’-aanbiedingen.

Smartphone en tablet belangrijk

Maar het belangrijkste dat zenders kijkers tegenwoordig kunnen bieden, is de mogelijkheid sport op andere platformen aan te bieden. Denk aan de goals van gisteren, op de smartphone in de ochtendspits. Of live die belangrijke wedstrijd op de tablet. De techniek laat het toe, veel kijkers hebben een smartphone of tablet en snel mobiel internet (3G/4G) is op veel plekken beschikbaar.

Die extra mogelijkheden maken digitale (en mobiele) rechten van sport belangrijker dan voorheen. En de concurrentie stijgt, want er zijn meer belangstellenden. In Groot-Brittannië verkopen de kranten The Sun en The Times digitale en mobiele abonnementen met hoogtepunten uit de Premier League. In Duitsland biedt Bild Zeitung een digitaal voetbalpakket, ‘Bundesliga bei Bild’.

In Nederland heeft Fox ook een digitaal abonnement; het is onbekend hoe succesvol dat is. En Sanoma en SBS kochten niet alleen de tv-rechten voor de Champions League maar ook de digitale rechten. Met zoveel nieuwe belangstellenden is de strijd om de voetbalrechten ook hier nog lang niet gestreden.