Voorlopig deelt niemand meer sterren uit aan hotels in Nederland

Foto Thinkstock

Het verplichte sterrenbordje voor het raam van een hotel heeft zijn langste tijd gehad. Sinds dit jaar bestaat het Bedrijfschap Horeca en Catering, dat de sterren uitdeelde, niet meer. Het einde van de verplichte waardering is „collateral damage”, zegt Ron de Bruijn van het Centrum Voor Publieke Innovatie.

Marriott heeft nog vijf sterren voor zijn hotel naast het Amsterdamse Vondelpark, Hyatt vijf voor het Andaz Hotel op de Prinsengracht en de Hilton Group heeft, sinds de opening in mei van het Waldorf Astoria op de Herengracht, zelfs vier vijfsterrenhotelsin Nederland. Geen zorgen: het is is niet zo dat deze luxe hotels hun sterren niet meer waard zijn, zegt De Bruijn. Tot nu toe werden ze beoordeeld op basis van een lange eisenlijst, de sterrenwijzer. Het Waldorf zou officieel niet tot de crème de la crème behoren zonder separate receptiebalie, wastafelverlichting, schoenpoetsmiddelen in de kamers en een spionnetje in de kamerdeuren. Je moet ze érgens op afrekenen.

Europese sterrenbond

Loopt Nederland niet uit de pas, als we hier geen officiële rating meer hanteren? Misschien even. Maar de Nederlandse hotels gaan meedoen met de Europese sterrenbond, de Hotelstars Union. De eisen van de Denen, Duitsers en consorten komen grofweg overeen met wat er in Nederland al gold.

Een groot verschil met hoe het tot nu toe ging: meedoen is vrijwillig. Vindt een hotel zelf dat het twee of drie sterren waard is? Dan kan het dat op het raam of de website te zetten, en lang niet elke gast zal zien dat dat geen officiële beoordeling is.

Dus of je bij drie sterren je nachtlampje vanuit je bed kunt uitschakelen, bij vier sterren een tweepersoonskamer minstens 22 vierkante meter groot is en bij vijf sterren 26, staat allemaal niet meer vast omdat hotels zelf kunnen bepalen of ze nog meedoen.

Tom Krooswijk, de manager van het Amsterdamse Hotel de l’Europe (vijf sterren), denkt dat in het duurste segment sowieso weinig gasten hun keuze baseren op de Nederlandse beoordeling: „Onze gasten komen voor 92 procent uit het buitenland. De meesten zijn meer dan 200 dagen per jaar op reis. Die gaan een hotel niet selecteren op hoeveel sterren het heeft. Ze gaan af op de reputatie, de service en het comfort. Dat zien ze wel op de website, een beetje aan de prijzen, en op Tripadvisor of Booking.”

Wat vinden gasten in 2015 belangrijk voor een chic hotel? Krooswijk: „Discretie, erkenning en herkenning. En het is heel belangrijk om te anticiperen op wat gasten willen of niet. Komt iemand uit het Midden-Oosten? Dan bellen we van tevoren of de alcohol uit de minibar moet.”