Dit is gamen met je hart

Als je echt van gamen houdt, dan moet je gamen met je hart. Maar echt, met je hart. In een nieuw spel van Nederlandse makelij kun je een kikkertje besturen met de slagen van je hart.

Een still uit de game Skip a Beat, rechtsboven zie je de score, en je hartslag. Beeld: Happitech

Een groen kikkertje vliegt over oneindig durende weilanden. Onderweg moet-ie vogels ontwijken, en vlinders en fireflies juist pakken (voor punten). Tot zover niks nieuws aan het iPhone-spelletje Skip a Beat. Het extraatje zit ‘m in de manier waarop het kikkertje vliegt: je bestuurt ‘m met je hartslag. Heb je een snelle hartslag, dan is de kikker groot en log en is het lastig punten scoren. Met een lage hartslag krijg je juist extra punten. De Nederlander Yosef Safi Harb (29) is met zijn bedrijf Happitech bedenker van de app, die sinds vorige week te downloaden is.

Je app heeft internationaal veel aandacht gekregen. Dat gaat goed.

Safi Harb: „Heel goed. Er zijn al meer dan honderdtwintig artikelen over geschreven en we waren een tijd trending in de appstore, ook in Duitsland, Canada en China. Ik ben de hele week al bezig met interviews geven. Maar het mooiste was de mail die we van Apple kregen: dat ze ons misschien willen featuren in de appstore. Dat is een droom voor elke ontwikkelaar.”

Wat is er zo bijzonder aan je spel?

„Er zijn nu wel meer apps en gadgets die je hartslag meten, dat past ook in de trend dat mensen steeds meer hun eigen gezondheid willen monitoren. Maar vaak zijn ze daar na een tijdje wel op uitgekeken, omdat het een momentopname is. Het is veel interessanter om te leren hoe je je gezondheid beïnvloedt. Ons spelletje leert je om je hartslag naar beneden te krijgen. Dat doe je bijvoorbeeld door rechtop te zitten, door je neus te ademen en je lichaam te voelen. Zo krijg je controle terug over je hartslag. Hoe beter je daarin wordt, hoe vaker je daar ook in het normale leven profijt van hebt, bijvoorbeeld met stress op je werk.”

Hoe meet het spel je hartslag?

„We hadden eerst bedacht dat je een losse hartslagmeter om moest. Maar niemand heeft natuurlijk zin om dat te gaan kopen. Toen zijn we gaan kijken wat er mogelijk was als je alleen je mobieltje gebruikt. Er waren al apps die je hartslag meten door je vinger op de camera en het flitslicht te leggen. De camera ziet door het licht het bloed door je vinger stromen, en kan zo zien hoe vaak je hart in een minuut klopt. Wij hebben die techniek ook ontwikkeld, en daarna gecombineerd met een spel. Dat is ook de reden dat het spelletje nog niet op Androidtelefoons werkt, daar zijn wel vijftig verschillende camera’s.

Hoe kwam je erbij deze app te maken?

„Ik studeerde Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, en heb daar altijd met sensoren gewerkt. Maar eigenlijk vond ik hoe we in elkaar zitten in ons hoofd veel interessanter. Dus toen ben ik gaan denken hoe ik sensoren, persoonlijke ontwikkeling en gamen bij elkaar kon brengen. Ik ben toen met mijn baan als ingenieur gestopt om hiermee te beginnen, samen met drie anderen. Toen we in 2013 met een prototype €50.000 wonnen als winnaar van de ‘the Best Dutch E-Health Innovation award’ van Ordina, konden we de technologie en game helemaal uitbouwen. Daar zijn we in 2014 het hele jaar mee bezig geweest.”

En wat is je eigen highscore?

„2.150 punten. Maar daarmee hoor ik niet eens bij de top10.”