Deze kunstenaars worden alleen maar meer waard

Foto Reuters

Nog nooit eerder is een werk van Gerhard Richter voor zo’n hoog bedrag geveild als vorige week bij Sotheby’s in Londen. Op 41 miljoen werd zijn Abstraktes Bild (op de foto hierboven) uit 1986 afgehamerd. In 1999 werd het door de verkoper nog voor 607.000 euro aangekocht. Dat is nog eens rendement.

Foto Christie's

Vierwaldstädter See van Gerhard Richter (vorige week geveild voor 20,2 miljoen euro) brengt over tien jaar nog meer op, denken kunstexperts. Foto Christie’s

De 83-jarige Richter is sinds vorige week Europa’s duurste levende kunstenaar. Zijn werk wordt gretig door de veilinghuizen aangeboden. Een dag later veilde Christie’s ook twee werken van de Duitser: Vierwaldstädter See bracht 20,2 miljoen euro op, Karmin uit 1994 12,1 miljoen euro. Voor verzamelaars een mooie tijd om zijn werken op de markt te brengen. Maar wachten kan ook.

Want zit het werk van Richter met het record van vorige week aan de top? Welnee, denken honderd kunstmarktexperts in een panel van kunstmarktonderzoeksbureau Art Tactic. Dat Britse bureau stelt vertrouwensmeters van individuele kunstenaars samen en Richter geldt als een van de kunstenaars waarvan het werk niet alleen dit jaar, maar ook over tien jaar nog in waarde zal stijgen. Ze hebben op die lange termijn alleen nog meer vertrouwen in de waarde van de Amerikanen Jeff Koons en Cindy Sherman.

03-kunstvertrouwen

Stijgend vertrouwen

Uit de vertrouwensmeters blijkt dat voor de komende zes maanden de verwachtingen het meest stijgen voor de Japanner popartkunstenaar Yoshitomo Nara en voor de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer.

01-kunstvertrouwen

In de categorie van naoorlogse kunstenaars is Cy Twombly een kunstenaar om in de gaten te houden. Het vertrouwen in hem stijgt. Dat bleek ook op de veilingen vorige week in Londen. Een Untitled (New York City) uit 1970 van Twombly werd voor bijna 26,3 miljoen dollar verkocht, het zelfde werk werd in mei 2012 nog voor 17,4 miljoen dollar geveild in New York.

02-kunstvertrouwen

Tweederde van de honderd kunstmarktexperts verwacht dit jaar een verdere stijging van de prijzen. Dat bevestigt het beeld dat de kunstmarkt definitief de crisis te boven komt.

Niets is zeker

Maar de markt voor hedendaagse kunst heeft een hoog speculatief gehalte. Op een schaal van 1 tot 10 geven de kunstmarktexperts een speculatieniveau van 7. Dat maakt de waarde op lange termijn onzeker. Dat betekent dat als prijzen voor sommige kunstenaars nu nog blijven stijgen, deze over een jaar of tien gekelderd kunnen zijn.

Foto Dior, 2012

De Duitse kunstenaar Anselm Reyle ontwierp een paar jaar terug nog tassen voor Dior, nu levert zijn werk nauwelijks meer iets op. Foto Dior, 2012

Een economische crisis kan verwoestend werken voor kunstenaars. Bloomberg publiceerde deze week een artikel over de kunstenaars Anselm Reyle en Tom Friedman die in de vorige piek van de kunstmarkt, voor de crisis van 2008, hevig in zwang waren. Hun werken verkochten voor prijzen van tussen de 5 ton en 1 miljoen euro. Een paar jaar later brachten de zelfde werken niet meer dan enige tienduizenden euro’s op. Inmiddels zijn ze vergeten, en lopen verzamelaars met een grote boog om ze heen. Reyle is gestopte als kunstenaar.

Ook de prijzen van Damien Hirst zijn de afgelopen jaren gaan glijden. Maar niemand van de honderd kunstmarktexperts verwacht dat de prijzen voor hem over tien jaar lager zijn dan nu. De minst veiligste belegging zijn de werken van de Britse broers Jake en Dinos Chapman. Hun shockkunst overleeft de tijd blijkbaar minder goed.

http://youtu.be/md5uTCI8IuI