Cijfers Randstad tonen wereldwijde banengroei

Randstad heeft een goed kwartaal en een goed jaar achter de rug. In de meeste landen trekt de vraag naar tijdelijk personeel aan.

Het gaat „schoorvoetend beter” met de wereldeconomie, zegt topman Jacques van den Broek van Randstad. Het een na grootste uitzendconcern ter wereld (29.000 werknemers in 39 landen) presenteerde vanochtend positieve jaarcijfers en keert een recorddividend uit van 1,29 euro per aandeel.

De beurzen reageerden positief op de bedrijfsresultaten. Op de AEX stond de koers van het aandeel vanochtend bijna 5 procent in de plus op ruim 50 euro.

De omzet van Randstad steeg in het laatste kwartaal van 2014 met 5 procent tot 4,5 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode in 2013. De nettowinst steeg met 44 procent tot 78 miljoen euro ten opzichte van het laatste kwartaal in 2013.

Op jaarbasis groeide de omzet van het concern in Diemen met 4 procent tot 17,2 miljard euro. De nettowinst steeg met bijna 50 procent tot 340 miljoen euro.

De Verenigde Staten vormen de grootste markt voor Randstad en vertegenwoordigen een kwart van de omzet. De economische groei in de VS omschrijft Van den Broek aan de telefoon als „stabiel”, ondanks een terugval eind vorig jaar. „Het heeft enorm gesneeuwd in het noordoosten van de VS, bij steden als Boston en Chicago. Dan zie je dat het aantal gesprekken met kandidaten voor banen achterblijft.”

De omzet in Nederland, de derde markt voor Randstad na Frankrijk, steeg op jaarbasis met 2 procent tot 2,8 miljard euro. Maar de groei versnelt enigszins; in januari van dit jaar ging de omzet over alle sectoren met 11 procent omhoog, vooral die in het midden- en kleinbedrijf en die voor hoogopgeleiden.

De omzet van Yacht, het bedrijf van de Randstad-holding dat zich met name op hoogopgeleiden richt , daalde echter met 4 procent. Een van de redenen is dat Yacht is gespecialiseerd in detachering van mensen voor een vaste periode en vergoeding, terwijl veel werkgevers tegenwoordig liever met freelancers werken, zegt Van den Broek. Yacht wordt eind dit jaar gereorganiseerd en deels samengevoegd met Randstad en Tempo-Team, een ander merk van de holding. Yacht moet hét Randstad-merk voor hoogopgeleiden worden.

In de grote markten Frankrijk en Duitsland blijven de omstandigheden moeilijk. De politieke spanningen met Rusland en de prominente rol van bondskanselier Merkel bij de onderhandelingen over Oekraïne drukken mede het consumentenvertrouwen in Duitsland, denkt Van den Broek.

In Japan, China, Australië en Latijns-Amerika doet Randstad het goed. De omzetgroei in alle regio’s was zo’n 15 procent. Het aantal vaste contracten dat Randstad kreeg, een indicator voor groei, steeg het afgelopen laatste kwartaal wereldwijd met 21 procent in vergelijking met een jaar eerder.