Word vrienden met de secretaresse - en meer tips voor bange ondernemers

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Tips voor ondernemers met bel-angst.

Wie: Cursusleider ‘telefonische acquisitie’ Joyce Hardeman.

Drie keer achtereen ‘ja’ betekent dat je binnen bent. Bij driemaal nee kun je maar beter ophangen. En wie naar Limburg belt, moet langzaam praten en laag. Doen ze daar namelijk ook. En eerst een paar minuten over koetjes en kalfjes kletsen, voordat je aan het zakelijke gesprek begint. Nog iets: probeer zo min mogelijk te klinken als iemand van een call center. Tips van Joyce Hardeman, specialist telefonische acquisitie.

Maar dan moet je wel eerst béllen. Hardeman zucht. Onhandig ondernemerskwaaltje, bel-angst. Daarom zet Hardeman haar cursisten bij elkaar tijdens een wekelijkse belsessie, ter motivatie. Al vinden ze dat vaak óók eng. “Ze generen zich, willen eigenlijk liever niet dat de anderen meeluisteren.” Dus spreekt ze ze vooraf opbeurend toe: ze kúnnen dit. En ze oefenen eerst even met haar, vertelt Hardeman.

Serieus belwerk

En dan, als ze er klaar voor zijn, begint het serieuze belwerk. Zonder al te veel grapjes. “Je moet niet joviaal doen aan de telefoon. Laat zien dat je het meent.” Begin met een vraag, geen verhaal over jezelf. “De ander moet het gevoel hebben belangrijk te zijn. Wees geïnteresseerd. Vraag om informatie over het bedrijf, en vertel later waarvoor ze jou kunnen inhuren.”

Het uiteindelijke doel: uitgenodigd worden voor een gesprek. Met de directeur. “Lastige klus”, zegt Hardeman. Je moet hem of haar namelijk eerst aan de telefoon zien te krijgen. “Daarvoor moet je langs de secretaresse. En die wordt behoorlijk onderschat, merk ik.” Dom, dom.

En een beetje paaien

Volgens Hardeman moet je nu juist vrienden worden met het receptiepersoneel. “Zij weten wie je waarvoor moet hebben, kennen iedereen binnen het bedrijf. Maak een praatje, toon belangstelling.” Paaien dus. En als dat niet lukt: bellen op woensdag- of vrijdagmiddag. Dan zijn de meeste secretaresses vrij, aldus Hardeman.

Ze haalt haar schouders op. “Maar ach. Je moet het gewoon dóen. Dat is het beste advies dat ik mijn cursisten geef. Uiteindelijk moet er natuurlijk gewoon verdiend worden. Pak die telefoon. Bel.” En anders wil Hardeman je voor 250 euro best wat moed inspreken.