Wat betekenen de vijf sterren van het Hilton of het Marriott nog?

A guest stands in the entrance lobby of the Atlantis resort hotel complex on the Palm Jumeirah in Dubai on July 1, 2008. Palm Jumeirah’s flagship 46-hectare Atlantis resort is set to throw open its doors to the public in a grand opening this September. AFP PHOTO/MARWAN NAAMANI Foto AFP

Vijfsterrenhotels, slaap jij er wel eens? Dan heb je waarschijnlijk een goede baan en/of een gulle baas. Vandaag komen de luxe hotelketens Marriott, Hyatt en de Hilton Group met hun jaarcijfers. Wat zijn vijf sterren eigenlijk nog waard nu de organisatie die de sterren altijd uitdeelde niet meer bestaat?

*

Het verplichte sterrenbordje voor het raam heeft zijn tijd gehad. Sinds dit jaar bestaat het Bedrijfschap Horeca en Catering, dat de sterren altijd uitdeelde, niet meer. Het einde van de verplichte waardering is “collateral damage”, zegt Ron de Bruijn van het Centrum Voor Publieke Innovatie.

Marriott heeft er nog vijf voor haar hotel naast het Amsterdamse Vondelpark, het Hyatt vijf voor het Andaz Hotel op de Prinsengracht, de Hilton Group heeft er, sinds de opening in mei van het Waldorf Astoria op de Herengracht, zelfs vier keer vijf in Nederland. En geen zorgen: het is is niet zo dat deze luxe hotels hun sterren niet meer waard zijn, zegt De Bruijn.

**

Tot nu toe werden ze beoordeeld op basis van een lange eisenlijst, de sterrenwijzer. Het Waldorf zou officieel niet tot de crème de la crème behoren zonder separate receptiebalie, wastafelverlichting, schoenpoetsmiddelen in de kamers en een spionnetje in de kamerdeuren. Je moet ze érgens op afrekenen.

Hoe werkt het nu dan? Hotels mogen zich melden als ze nog een beoordeling willen - maar daar is nu tijdelijk geen systeem voor. Voorlopig geen sterren meer, en hoe het verder gaat hangt af van de bedrijven zelf en hun branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland.

***

Loopt Nederland niet uit de pas, als we hier geen officiële rating meer kunnen uitdelen? Misschien even. Maar de Nederlandse hotels gaan meedoen met de Europese sterrenbond, de Hotelstars Union. De eisen van de Denen, Duitsers en consorten komen grofweg overeen met wat er in Nederland al gold.

Een groot verschil met hoe het tot nu toe ging: meedoen is vrijwillig. Vindt een hotel zelf dat het twee of drie sterren waard is? Dan kan het dat zelf op het raam of de website te zetten, en lang niet elke gast zal zien dat dat geen officiële beoordeling is.

****

Dus of je bij drie sterren je nachtlampje wel vanuit je bed kunt uitschakelen, of een tweepersoonskamer bij vier sterren minstens 22 vierkante meter groot is en bij vijf sterren 26. Dat staat allemaal niet meer vast, omdat hotels zelf kunnen bepalen of ze nog meedoen.

Tom Krooswijk, general manager van het Amsterdamse Hotel de l’Europe (vijf sterren), denkt dat in het duurste segment sowieso weinig gasten hun keuze baseren op de Nederlandse beoordeling:

“Onze gasten komen voor 92 procent uit het buitenland. De meesten zijn meer dan 200 dagen per jaar op reis. Die gaan een hotel niet selecteren op hoeveel sterren het heeft. Ze gaan af op de reputatie, de service en het comfort. Dat zien ze wel op de website, een beetje aan de prijzen, en op Tripadvisor of Booking.”

*****

Tot slot nog wat tips voor de Europese eisenlijst. Wat vinden gasten in 2015 belangrijk voor een chic hotel? Krooswijk:

“Discretie, erkenning en herkenning. En het is heel belangrijk om te anticiperen op wat gasten willen of niet. Komt iemand uit het Midden-Oosten? Dan bellen we van tevoren of de alcohol uit de minibar moet.”