Geraffineerde kolder van Plien en Bianca

Foto Katinka Krijgsman

Het begint al meteen goed gek. Een klassieke danser en zijn ballerina wachten tot ze hun pas de deux kunnen beginnen.

Maar dan sissen ze elkaar toe dat het cassettebandje met de muziek nog in de kleedkamer ligt. Hoe lachwekkend ze zich daaruit redden, is te zien in Gaat het nog door?, het nieuwste programma – hun zesde – van de clowneske Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman. Waarna Plien een aanstellerige jazz-zangeres speelt die nauwelijks aan inzetten toekomt omdat Bianca steeds aan een solo begint. En vervolgens zitten ze als twee lijzige vriendinnen van zekere leeftijd tegen elkaar op te bieden over hun seksavonturen.

Dit is een recensie als een opsomming, want Plien en Bianca – geregisseerd door Kees Prins en Patrick Stoof – spelen een enerverende reeks van telkens weer verrassende sketches, met voortdurende verkledingen en een schier eindeloze pruikenparade. Ze hebben een scherp oog voor de maniertjes van een groot aantal types, van slome rockmuzikanten tot kleine meisjes die in bitches veranderen als ze in een zangwedstrijd concurrenten zijn.

En ze weten zulke mannetjes en vrouwtjes hoogst geraffineerd te parodiëren. Soms glipt er een iets te dun ideetje tussendoor, maar dat wordt dan zo ijzerenheinig opgeblazen dat het toch weer om te lachen is.

Een van hun inspiratiebronnen zal ongetwijfeld de Britse comedy van Monty Python zijn, want ook in dat oeuvre komt een sketch voor waarin iemand steeds met een verkeerde naam wordt aangesproken. Men kan zich echter een slechter voorbeeld voorstellen.

Zo veel kolder wordt in anderhalf uur zelden vertoond.